Har 2 armaturer varav 1 till varje terrarie som står på varandra.

Kan jag helt enkelt koppla den övre armaturen in i den undre så som mina ritade linjer visar och sedan är strömmatningen så som kablarna som redan är på bild?

• Armaturer öppnade för kablage med trådar draget mellan dem mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkopplingar i dosa med färgmarkerade kablar för att visa planerad koppling för terrariebelysning.
    Skapa konto
Jepp.

Fast det är felkopplat idag. De blåa ska vara på N. De bruna på 1. Spelar ingen större roll eftersom du bara använder en fas men vill man ha det korrekt så...

Hade man haft ett stort antal kopplade på 3 faser hade man haft brun, svart, grå på 1,2,3.

Blå = neutral = N.
Brun = fas 1 = L1 = 1
Grön/gul = Jord.

Detta e dock standard, det KAN vara helt tokigt kopplat i huset också så man kan aldrig vara säker utan att mäta.

Tack så mycket.
Har googlat o sökt så mycket men aldrig hittat en enkelt svar.

Inte för att det gör nån skillnad men jag kan byta plats på dom :)

Nä, grejen är att det SKA vara kopplat korrekt men det finns så många olika lösningar där ute så enda sättet att veta är att mäta. Därför finns det sällan någon som visar att exakt detta är rätt. Har du mätinstrument så använd det och mät så du är helt säker på vad du gör.

Annars, se åtminstone till att du har jordfelsbrytare i huset innan du släpper på strömmen igen :-)

Men eftersom jag gör hela kabelkalaset själv enda fram till och inklusive stickkontakten så är väl huvudsaken att det är samma färg på samtliga anslutningar fram till väggen?

Så sant. Ska det stoppas i en stickkontakt i änden så är det så ja! Gott. Kör då att rätt färg på rätt plats som ovan.

det du bör se till är också att kabel i armaturer inte kan dras loss så att man står där med strömförande ändar när någon snubblat och fått ta i kabeln. Alternativt att den är fast förlagd så den är klamrad i vägg osv. Jord-tråden bör också vara lite längre än övriga så OM det händer så lossnar den sist.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Så sant. Ska det stoppas i en stickkontakt i änden så är det så ja! Gott. Kör då att rätt färg på rätt plats som ovan.

det du bör se till är också att kabel i armaturer inte kan dras loss så att man står där med strömförande ändar när någon snubblat och fått ta i kabeln. Alternativt att den är fast förlagd så den är klamrad i vägg osv. Jord-tråden bör också vara lite längre än övriga så OM det händer så lossnar den sist.
Om den ska anslutas med stickpropp så får den inte vara fast förlagd!

Verkar inte finnas någon jord i armaturen, kan man "skapa den" ?

• Öppet arbetsbord av trä med verktyg och en omonterad ljusarmatur ovanpå.
    Skapa konto
  • Inredningsarbetsrum med ett pågående elprojekt, inklusive en öppen elarmatur och verktyg på ett bord.
    Skapa konto
Du har ju en jordanslutning på plinten? Den i sin tur ligger väl över till fästplåten antar jag?

S Stefan1972 skrev:
Du har ju en jordanslutning på plinten? Den i sin tur ligger väl över till fästplåten antar jag?
Från plintens jordkontakt går ingenting, plinten vill bli jordad men hittar inget i armaturen.

Ska fixa bild på hela insidan när jag kommer hem

ksthlm ksthlm skrev:
Från plintens jordkontakt går ingenting, plinten vill bli jordad men hittar inget i armaturen.

Ska fixa bild på hela insidan när jag kommer hem
Det jag menar är att det bara kan handla om en plåtflik från skenan allt sitter i. Behöver nödvändigtvis inte vara en lös synlig kabel.

S Stefan1972 skrev:
Det jag menar är att det bara kan handla om en plåtflik från skenan allt sitter i. Behöver nödvändigtvis inte vara en lös synlig kabel.
Har inte riktigt kommit in i hur lysrörsarmaturer funkar kring allt ännu men här ser du iaf från början till slut hur det ser ut.

Det var 4 armaturer jag hämtade gratis från nån som hade dom i sitt garage

• Inuti lysrörsarmatur med eldon, kablar och monteringsdetaljer.
    Skapa konto
  • Öppen lysrörsarmatur med synliga kablar, startkondensator och fästelement.
    Skapa konto
  • Öppen lysrörsarmatur som visar elektriska komponenter och ledningar, redo för installation eller reparation.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.