Hej

Har rivit bort ett gammalt laminatgolv på ett spånskivegolv och ska lägga ny parkett.

Rummet är cirka 4x4 meter lite knappt.
Jag har mätt lite och golvet lutar totalt ungefär 3,5 cm i ena ledden, varav den första metern från ena väggen står för en lite större del (Är som en liten sättning där). Alltså golvet lutar mer första metern för att sen luta mindre dom sista tre metrarna.

Jag ser egentligen inget behov av att få det perfekt i våg då det drar med sig lite mer bekymmer med dörren och nästa rum som ska lyftas knappa 2 cm där det ansluter mot det aktuella rummet.

Första tanken är flytspackling annars men det blir rätt möe spackel, kan man bygga en del på dom lägsta punkterna med typ masonit eller liknande eller hur går man till väga?

tommib
Eh.... 3,5 cm är rätt mycket som sagt. Rätt lösning här är väl att bryta upp golvspånet och rikta bjälklaget för att sedan montera nytt golvspån (eller det gamla, om du fick loss det utan att förstöra det).

Det är nog en bra idé att ta reda på varför du har en så stor sättning på ett ställe. Rutten bjälke?

En rutten bjälke känns lite långsökt då det är på övervåningen, men visst man ska aldrig säga aldrig. Det känns också lite synd att riva upp spånet då det är knäpptyst, vilket knappast brukar vara fallet med spikade spångolv i modulhus.

tommib
Ja, det är möjligen synd. Det är också synd att inte ta reda på vad sättningen beror på. Rutten bjälke var bara ett förslag.

Om golvet är tyst nu går det rimligen att få tyst igen. Nackdelen är väl att det kanske är tyst för att det är skruvlimmat....

Absolut det är sant.

Tack för svaren.

Jag hade bara rivit upp den högsta puckeln som du sade stod för det mesta och hyvlat av bjälken och lagt tillbaka.
Försök dela i befintliga skarvar eller mitt på bjälke.
Sen kan man fylla i den lägsta dalen med något om man orkar.

Tack tack. Ska mäta lite mer noggrant, Verkar inte vara fullt så mycket snett som jag först trodde.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.