Byggahus.se

Rasrisk knäckstensmur?!

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Har en knepig tomt med ca 3 meters höjdskillnad på mina 350m2. Ursprungligen anlagt med gräsmatta i slänt. Förra ägaren var missnöjd och la upp terasser med knäcksten i tre nivåer, fyllda med makadam, uppskattningsvis ca 25 mm partikelstorlek. Nedersta nivån är ca 1,6 meter hög och ligger i skuggan av carporten.
    Sedan vi flyttade in för fem år sedan har vi varje vår betraktat den ökade (minskade? Beror på referenspunkt) lutningen, och sagt att snart måste vi göra något. Vi misstänker att hela stenkistan bakom muren är dåligt dränerad och att frosten spränger ut lite till för varje käldknäpp. Idag har vi dessutom en liten parvel på 18 månader som älskar att klättra, och det är en ytterst dålig kombination.

Jag avser att montera ner muren i fråga för att senare lägga upp den med bättre dränage och inåtlutning.

Min fråga är om någon har några tips för själva nedmonteringen, för att inte orsaka ras, om om så, inte hamna ivägen.

Jag tänker att man börjar med att skotta ur makadam stående uppe på grusbädden, sedan monterar man ner stenarna allt eftersom de friläggs?

2. N
    Medlem · Nivå 11
    Som du är inne på bör man gräva bort så att man sedan kan plocka ner stenarna bit för bit, tyvärr ser det ut som om det är rätt mycket material som du behöver gräva bort. I princip så behöver du ha en slänt som har ett höjd/längdförhållande på 1:3 eller 1:4 för att undvika ras. Den typen av mur är nog inte gjord för de höjderna men det kanske går att bygga den med geonät som förstärkning eller liknande. Tittar man på Benders Megastone (som liknar dina stenar är maxhöjden på den muren 1.9m med geonät.http://www.benders.se/globalassets/c4-assets/document/megastone2012_lu.pdf

Ska du göra om det bör du kanske titta på någon annan lösning för att få en hållbar mur?

• Laddar…
  3. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Tack för svar. Några kommentarer.

Det ser verkligen ut som samma sten, men det kan förstås vara ett annat fabrikat. Maxhöjden 1,9 meter verkar gälla för 150mm tjocklek på sten, jag har rimligtvis 100mm-varianten, alltså maxhöjd 1,5 m, givet armering inåt i slänten, som jag inte kan tänka mig är utfört på min anläggning.

Menar du att jag för två meters höjdskillnad ska ha en slänt som är 6-8 meter lång? Då blir hela baksidan slänt... (höjdskillnad för hela tomten är nog närmare tre meter, men det är bara ca två meter mellan carport och trädgård på baksida, med samma höjdskillnad även mot intilliggande gata. Se klipp från Goo-gel maps.)

(En märklig parentes är att bygget troligen är en lågbudgetvariant gjord av förra ägaren i stället för att sätta L-stöd och fylla ut. Jag vet att L-stöd är snuskigt dyrt, speciellt med de fallhöjder och distanser som jag sitter på, men det lär inte ha varit helt gratis med all denna knäcksten. Det är dessutom antagligen byggt utan bygglov, så det är en annan huvudvärk om jag ska göra det bättre. )

Du nämner att jag borde titta på en annan lösning - ja, det jag egentligen VILL ha är gabioner upp till övre gräsmattans nivå, och ett staket på kanten, men jag ser inte att jag har resurser att få till det i en handvändning. Mest bråttom är det att avvärja rasrisken, och kan jag få det att sedan hålla fem år till utan negativt cash flow så är det bonus.

Ja, det är mycket sten som måste plockas ner, 12 skiften och det är 16 sten från trappan fram till hörnet. Jag måste rimligen plocka ner stora delar av hörnet också om det ska bli bra, så det är över tre ton bara knäcksten, (varje sten väger 13,5 kg) och till det kommer vikten av all fyllnadssten. Är det förresten nån som har bra tips hur man skyfflar typ makadam? Har inte testat, men har en känsla av att spaden bara kommer studsa/stanna på ytan om jag försöker...

4. N
    Medlem · Nivå 11
    Beroende på vad du har för material bakom muren bör du ha en så lång slänt. Jag har för mig att krossmaterial (makadam) har en rasvinkel på ca 30-35 grader, mindre vinkel bör du inte ha om du ska kunna arbeta säkert.
    En kortsiktig lösning att slänta av toppen på gräsmattan för att ta bort den översta biten av muren, detta minskar belastningen på den nedre delen av muren.

Det är inga problem att skyffla makadam, se bara till att ha en bra skyffel så att du sparar ryggen (ingen spade).

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 1
    Dvs du tycker att det är en dålig idé att plocka ner och bygga om det nedersta terrass-steget och bygga upp det utan att först demontera de översta två? Då blir jobbet på en helt annan skala...

Det är bara lutningen på den nedersta stödmuren som bekymrar mig, de övre sektionerna står förhållandevis still.

Någon som har en second opinion?

6. S
    Medlem · Nivå 14
    Det stora problemet är nog att det är en "hobbymur" Dvs anlagd med produkter köpta på byggvaruhus och utan nån som helst tanke på marktryck och vad en mur klarar. En del tror verkligen att två meter mur med sån där sten blir solid så fort den är lagd och står av sig själv.

• Laddar…
  7. N
    Medlem · Nivå 11
    Att de två översta håller är för att där är inte marktrycket så högt. Ska du göra något med den nedersta muren måste du först minska belastningen genom att ta bort de två översta stödmurarna och ta bort en del av den jord som ligger där.

Ska du göra så lite som möjligt så ta bort den översta muren och gräv bort jorden som ligger bakom den. Då minskar marktrycket på den nedersta muren och förhoppningsvis flyttar den sig inte mer.

8. S
    Medlem Nivå 1
    Dvs. jag är i ett läge där jag behöver göra om hela stenhögen, med början uppifrån, eller hålla mig undan för att inte hamna i vägen.