Byggahus.se

Råspontluckor blöta innan läggning

1. I
    Lösvirkesbyggare · Gävle · 142 inlägg

Intershade

Lösvirkesbyggare
    Håller på och bygger ett hus och ska på måndag börja lägga råspont.
    Upptäckte idag att presenningen som jag har använt för att täcka råspontluckorna hade blåst upp så att råspontluckorna blivit blöta på grund av regn.

Luckorna ligger staplade på varandra i 4 högar varav samtliga högar har blivit utsatta för regn.
    Borde jag avvakta med att lägga luckorna på taket och låta dom torka? Hur länga bör jag vänta i så fall?
    Vad hade ni gjort i min situation om råspontluckorna blivit blöta innan dom lagts på taket?

2. M
    Medlem · Stockholms län · 2 842 inlägg

myrstack

Medlem
    Att sätta upp dom nu ska väl inte vara något problem så länge som noten/sponten inte svällt så de inte går ihop och det har möjlighet att torka ut innan du drar på papp. Att göra som vanligt dvs direkt gå på med papp bör man kanske vara försiktig med tills de torkat ut en aning och resterande fukt kan torka ut inifrån. De borde givetvis krympa lite på bredden då de gissningsvis svällt med regnet men om du fäster respektive planka som du redan bör så ser jag inget problem där.

3. J
    Husägare · Stockholm · 522 inlägg

Jerald Stuartson

Husägare
    Mät fuktkvoten och inspektera skicket, det kan ju vara allt mellan "inga problem" till "mata kaminen med dem".

Är det svält, har det slagit sig, har brädorna i luckorna tryckts isär, skick på sponten, osv.

4. I

Intershade

Lösvirkesbyggare
    Att tillägga är att jag köpte luckor till både huset och garaget samtidigt, samt även ett antal att ha som golv till landgång på vinden.

Jag tänker att jag får åka till bygget idag och gå genom alla luckor och lägga de som ser bäst ut i en hög som jag använder till huset. Så får landgången de sämsta luckorna och garaget de övriga.

Garaget ska jag inte bygga förrän i höst eller nästa vår så de luckorna lär ju åtminstone hinna torka. Får göra ordning en bättre lagringsplats åt dom luckorna.

5. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 756 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Är det inte bara den översta som blivit blöt på riktigt?, rätt enkelt att flytta bort den och bara köra på

6. I

Intershade

Lösvirkesbyggare
    Skall undersöka det. Har också ca 10-15 luckor som jag lagt som provisoriskt golv på mellanbjälklaget för att kunna arbeta där när jag ställde upp takstolarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.