Byggahus.se

Råspont till tak, ta bort räfflorna

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag tänkte bearbeta råspont och sen sätta upp den som innertak. Men all råspont nu för tiden (i alla fall på göteborgs byggvaruhus) är räfflat på den hyvlade sidan. Hur fixar jag enklast till det så det blir jämnare? Elhyvel, bandslip?

2. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Låter orimligt jobbigt. Kan du verkligen inte hitta en leverantör som har hyvlad, slät yta.

Annars får du väl köpa dig en begagnad planhyvel och köra igenom alla brädor. Handhyvel (el eller inte) känns inte rimligt.

3. S
    Medlem Nivå 2
    Att den heter Råspont betyder väl att den inte är hyvlad? Eller har jag fel?
    Leta efter golvspont eller nåt sånt så borde du hitta hyvlat spontat virke - om du måste ha det så tjockt det vill säga.

Annars finns det ju massa andra alternativ med tunnare spontade brädor för t.ex. innerväggar. I samma kategori som Pärlspont, men helt plana.

4. H
    Medlem Nivå 8
    Äldre modellen på råspont hae ju en hyvlad och en rå yta. Idag är de flesta räfflade på båda sidor.

5. M
    Medlem · Nivå 7
    Den jag köpte sist hade en planhyvlad sida och en räfflad sida. Hittar du det så är det ju bara att välja att sätta den planhyvlade synligt.

/Ola E.

6. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Finns det något särskilt skäl till att du inte köper slätspont istället?

• Laddar…
  7. nimhed
    Medlem · Nivå 12
    Inte min fråga, men fyra ggr så dyrt skulle kunna vara en orsak.

8. P
    Medlem Nivå 1
    Fyra ggr så dyrt är svaret. Och jag hittar inte slätspont i den dimension som jag behöver, 15-17x95mm.

Det jag vill ha är vfas/dubbelfaspanel. Men jag ska ha rätt stora mängder (800m) så jag tänkte att jag köper råspont som jag väljer ut lite noga och lite roliga verktyg istället för att köpa helt färdigt.

Är elhyvel så orealistiskt alltså? Så kan det vara, jag såg att hyvelbredden var rätt smal. Planhyvel är kanske svaret. Inga fler tips?

Redigerat 28 apr 2015 16:17
  9. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Elhyvel går men den måste ta lika bred som panelen för det går inte att dra två drag och få det snyggt. Dessutom drygt arbete.
    Har du plats köp en begagnad rikt/plan på blocket.

10. J
    Medlem Nivå 8
    Nu har jag säkert smaken där bak, men... Satte råspont som innertak i somras och satte då den grovsågade ytan synlig och målade den och ångrar inte det en sekund.

11. haavard
    Medlem Nivå 11
    Jag har aldrig sett råspont utan en hyvlad sida. Hitta en annan brädgård!

12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Alla är vi olika men jag är nog böjd att tycka att en elhyvel på 800 meter inte "går". Känns som ett sisyfosarbete som antagligen inte heller blir speciellt bra.

13. P
    Medlem Nivå 1
    Byggmax, Hornbach, Bauhaus och K-rauta säljer alla råspont med minst en hyvlad sida och den sidan är alltid räfflad, eller rillad som det verkar heta. Tydligen är rillningen till för bättre grepp på underlaget vid takläggning.

Elhyvel har jag nog gett upp.

14. P
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150428_181929.jpg

Såhär ser befintligt tak ut idag, fullt med kvistar, men med mycket liv i materialet. Jag ska komplettera detta tak till en utbyggnad och vill försöka få det ungefär lika. Kvalitén känns likvärdig med råspont.

15. P
    Medlem · Nivå 22
    Vanlig spårpanel kostar max 120:- /kvm, det är förvisso dubbelt så dyrt som råsponten men inget extra arbete!