Hej.

Är detta något som kan ha kommit med materialhanteringen eller kan jag ha fått fukt genom någon skarv på ytpappen? Det är ett förråd från Lillevilla som byggdes för 1.5 år sedan ungefär. Taket är råspont, underlagspapp och ytpapp Mataki självtäck 3.

Jag har ingen ventilation i förrådet så första steget är ett par friskluftsventiler men sen då? Ska jag behandla råsponten med något? Tvätta/slipa bort möglet? Eller är detta något man bara får ta? Det kommer aldrig isoleras och jag förvarar gräsklippare o verktyg i förrådet. Trätak med mögelspår i förråd, ingen ventilation, synliga skarvar på ytpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak i förråd med råspont och mögelangrepp längs några brädor, saknar ventilation.
Skapa konto
Trätak i förråd med synlig mögelbildning och svarta fläckar, indikation på fuktskador eller dålig ventilation.
Skapa konto

Rickard.
Sådär blir det på nästan alla nya byggen då vissa brädor fortfarande är precis tillräckligt fuktiga för att lite mögel ska trivas. Blir det inte värre än så behöver du inte göra något om du inte vill av estetiska skäl.

Nej jag misstänkte också att det var p.g.a hanteringen och vädret när förrådet byggdes. I slutändan är det enbart en förvaringsplats så det är mer utsidan som ska vara fin av estetiska skäl .

Rickard.
Jag byggde mitt garage för två vintrar sedan och trots att råsponten gick från brädgården (inomhus) direkt upp på taket och täcktes med tätskikt helt utan snö och regn så ser ett par brädor ut precis som dina, Byggfukt helt enkelt.

• Gilla
Leafy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.