Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Randigt och fläckigt vid målning av vägg

1. N
    Medlem · 15 inlägg

Nilsanni

Medlem
    Hej!
    Jag håller på att bli tokig här..
    Har målat en vägg men får det inte att bli bra.
    Har precis kört tredje strykningen och har kollat Youtube, läst forum etc för att få det bra. Men ändå blir det inte bättre.
    1. Har använt mycket färg, doppat hela rollern i färg.
    2. Målat i 40-50cm sektioner, långa drag upp och ner
    3. Gått tillbaks efter varje sektion och dragit med knappt något tryck uppifrån och ner.

Vad gör jag för fel??

Jag låter bilderna tala för sig själva.

2. N
    Medlem · 15 inlägg

Nilsanni

Medlem
    Kn tillägga att färgen är Jotun Proff Prima Air.

3. T
    Medlem · 1 559 inlägg
    Vad är det för underlag du målar på?

• Laddar…
  4. N
    Medlem · 15 inlägg

Nilsanni

Medlem
    Det är målat sedan tidigare, när huset byggdes.
    Målar bara över den vita färgen.

5. S
    Medlem · Jönköping · 86 inlägg

Sesulo

Medlem
    Jag tycker det ser ut som ojämnheter som framträder i släpljuset.

6. N
    Medlem · 15 inlägg

Nilsanni

Medlem
    Här kommer bilder från andra hållet.
    Ljusinsläppet avslöjar verkligen allt här.

7. J
    Husägare · 3 005 inlägg

Johan456

Husägare
    Det ser verkligen ut som att du trots allt har för lite färg eller fel rulle. Vad har du för rulle? Går du tillbaka hela väggen efter varje sektion? Problemet kan då vara att färgen hinner torka lite och sen kommer du och rullar på det och då blir det flammigt. Ett problem dom man som amatör (även jag) har är att man är långsam. Att få gå tillbaka och rulla på lätt torkad färg gör att det blir flammigt. Men som sagt, mer färg :D

• Laddar…
  8. N
    Medlem · 15 inlägg

Nilsanni

Medlem
    Rullen är en Anza rekommenderad av färgbutiken.
    Det är mycket möjligt att det är för lite färg, men jag tog verkligen i när jag gjorde den tredje strykningen. Körde ca tre dopp av rollen per sektion.
    Jag gick endast tillbaks till den senaste sektionen och körde uppifrån och ner, överlappande lite till angränsande sektion. Gick alltså inte hela vägen tillbaks.
    Jag får helt enkelt köra ett varv till med ännu mer färg för att se om det blir någon skillnad.

9. Jiji
    Medlem · 2 807 inlägg
    Hur länge är det sen du målade?

10. N
    Medlem · 15 inlägg

Nilsanni

Medlem
    andra målningen gjorde jag 2h efter första..
    Tredje målningen gjorde jag ca 24h efter andra.

11. Jiji
    Medlem · 2 807 inlägg
    2 timmar mellan strykningarna låter lite lite tycker jag. Är färgen verkligen övermålningsbar efter så kort tid?

Hur lång tid har det gått efter senaste omgången färg? Ibland kan det se väldigt eländigt ut men när det torkat blir det bra. Jag tycker att det ibland måste gå ett par dagar efter sista strykningen innan man kan vara helt säker.

12. T
    Medlem · 1 559 inlägg
    Kör du rollern i burk eller tråg? Ett fullt tråg räcker inte många stryckningar. Sedan ska man inte doppa rollern, utan rolla den i färgen så att luggen täcks. Om du har tillräckligt med färg ska du i princip behöva vända rollern innan du kommer till väggen för att det inte ska droppa. Tänk dig en genomsur trasa som börjar droppa ganska snabbt.
    Lägg i stort sätt inget tryck på rollerskaftet.

• Laddar…
  13. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 570 inlägg

Anna_H

Husägare
    För lite färg, för kort tid mellan målning 1 och 2, vilket i och för sig inte borde påverka slutresultatet då nästa var 254 timmar senare.

Och jag har aldrig hört att man ska gå tillbaka och rolla efter en gång till, det måste du isåfall göra inom ett par minuter, annars får man sådana där effekter. Det låter som om det är instruktioner för panel, där man först sprider färgen med pensel för att sprida ut färgen, därefter rollar för att få bort penseldragen. Men då använder man ju en annan färgtyp som tar längre tid på jag att torka.

Så:
    Ordentligt med färg. Inget tjafs om att måla i sektioner långa drag upp och ner, måla en rejäl yta helt enkelt, att måla lite hit och dit är snarare en fördel. Du hör på rollern när den behöver mer färg, då låter det "klistrigt" istället för "klafsigt".

Däremot är det bra om det går hyfsat snabbt och då kan det bli lite stänk, så täck hela trappan, inte bara en halvmeter närmast väggen.

Vad gäller doppa eller inte, tråg eller hink, så föredrar jag att doppa rollern i hinken (10-litershink), annars får man ju hålla på i tråget lika mycket som på väggen.

• Laddar…
  14. Viktor.J
    Renoverare · Saltsjö-boo (Blekinge exil) · 1 309 inlägg

Viktor.J

Renoverare
    Nu är ju väggen målad sedan tidigare men kan det ändå vara att den suger ojämnt ?
    Spacklade ytor kan ju suga ojämnt med andra. Jag tycker det ser ut lite som när man grundmålat, då det tagit och sugit ojämnt.

Dessutom så ser ju väggen väldigt hög ut, kanske svårt att få tillräckligt med färg att räcka. En annan grej är ju att rollern ska vara mättad med färg. Använder man en ny roller så tycker jag att det tar 2-3 väggar innan den liksom är full med färg. En ny roller suger ju mest åt sig färg och lämnar mindre på väggen imo.

Ett annat tipps, som kanske är out of the box är att filma när du målar. Kanske gör du något konstigt fel som är lättare att uppmärksamma på en video. Inget kul att filma sig själv för allmän beskådning så, men kanske en lösning.

Lycka till !

• Laddar…
  15. M
    Medlem · Skåne · 174 inlägg

Micke R.

Medlem
    Hej. Det här är ingen enkel och lättanvänd produkt + utrymet ni målar är luftigt vilket gör att färgen torkar fortare. Ett tips är att tunna färgen lite och sänka värmen.
    Jotun lady balance eller Alcro milltex 5 hade varit ett bättre val. Mvh

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.