Byggahus.se

RAL, vit färg

1. Babbo
    Medlem · Skåne · 159 inlägg

Babbo

Medlem
    Hej
    Jag letar efter den renaste vita RAL kulören. Det är så svårt att se på pyttesmå färgprover.
    Kulörerna jag väljer mellan är 9010, 9016 och 9003.

9003 verkar ha minst gult i sig. Någon här som har erfarenhet av dessa kulörer?

Tacksam för hjälp :)

2. J
    Medlem · Västra Götaland · 889 inlägg

Jens_H

Medlem
    RAL 9003 = NCS S0502-G (närmaste NCS). Den går lite mot grönt. RAL 9010 är den som är den renaste vita.

3. Babbo

Babbo

Medlem
    Tack Jens_H. Du verkar ju kunna en del om färg.

Det konstiga är att i färghandeln säger dom att 9016 är den som inte innehåller något gult vilket däremot 9010 gör???
    Googlar man så får man hela tiden olika uppgifter om vilken som är vitast. På en del sidor nämns 9010 stå närmast NCS S 0502 och på andra nämns 9016 vara närmst. Jag fattar inte?

Jag vill inte ha en färg som liknar NCS S 0502 och dess gula ton! Mera lik NCS 0500. Hjälp ;-)

4. J

Jens_H

Medlem
    Jag måste få lov att ändra min åsikt i ämnet. Sitter med en RAL-karta framför mig och där finns de tre RAL-kulörerna representerade....

RAL 9003 = Signalweiss
    RAL 9010 = Reinweiss
    RAL 9016 = Verkhersweiss

Jag tycker att den som är mest "rent vit" ( om man kan skriva så) är RAL 9016. Vi säljer RAL 9010 som ren vit, men tittar man på provet så går den lite mot gult. RAL 9003 går lite mer mot grått och RAL 9016 är mest vit. Men glöm inte att beakta att sprayfärger innehåller en hel del lösningsmedel så den kommer mycket sannolikt gulna en hel del.

Men helt ärligt, varför krångla till det med RAL när det finns NCS? Är det beställning av något som ska fabrikslackas eller sprutmålas?

Kan tilllägga att om man ser de olika kulörerna var för sig så kommer alla att se vita ut.

5. Babbo

Babbo

Medlem
    Tack igen.
    Hm.....tyska är inte min bästa sida. 9016 - Verkhersweiss? Men det är den jag gillar bäst.
    Ja, det är fönster som ska fabriksmålas och dom använder RAL. Annars hade valet varit lätt.......
    Får väl köpa en provburk.

6. J

Jens_H

Medlem
    Tror att det betyder verkstadsvit, men min tyska är inte så beprövad heller. Ja, åk iväg och köp en provburk.

7. Anders_S
    Medlem · Skåne · 801 inlägg

Anders_S

Medlem
    Hej
    Be din färghandlare att ringa till sin färgleverantör. De kan snabbt och lätt ge dej info om vilken som är vitast samt ge dej närmaste NCS. Vår lev kan åtminstonde det. Lycka till
    Anders /nyanserare/

8. A
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

annettson

Medlem
    Hej,
    Jag var i en färgaffär igår och ville få 0500-N översatt till RAL, och jag fick svaret att RAL 9003 var den som låg närmast. Den har som 0500-N också en svag ton åt grått. Inte något gult i.
    Så denna färg kommer jag att välja till väggar och dörrar.
    Hälsn.
    Annette

9. M
    Medlem · Östergötland · 57 inlägg

Metalltiger

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.