6 812 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Räkna ut punktlast i pelare?
Hej!
Jag anar själv att svaret på den här frågan är att kontakta en konstruktör - men jag drar till med en chansning och postar här om det mot förmodan finns ngn onlinekalkylator el dyl man kan använda sig av.
Jag håller på att bygga en vinterträdgård i anslutning till mitt hus. Vinterträdgården skall stå på gjuten platta. Väggarna kommer i princip bara att utgöras av stora glaspartier och konstruktionen skall bäras av limträpelare. Taket kommer att vara tegelpannor. Jag hade egentligen först tänkt kopiera den grund som mitt ganska nybyggda lättbetongshus vilar på (EPS 100, 300 mm, kantbalk 200x200 armerad med 4 x 10 mm) innan jag kom att tänka på att fördelning av laster blir väldigt olika om man har en kontinuerlig vägg som bör ge en utbredd linjelast jämfört med en pelarkonstruktion med stora punktlaster.
Därför undrar jag: Finns det ngn kalkylator eller annat dylikt instrument man kan använda sig av för att räkna ut vilka punktlaster respektive pelare kommer att utgöra?
Jag anar själv att svaret på den här frågan är att kontakta en konstruktör - men jag drar till med en chansning och postar här om det mot förmodan finns ngn onlinekalkylator el dyl man kan använda sig av.
Jag håller på att bygga en vinterträdgård i anslutning till mitt hus. Vinterträdgården skall stå på gjuten platta. Väggarna kommer i princip bara att utgöras av stora glaspartier och konstruktionen skall bäras av limträpelare. Taket kommer att vara tegelpannor. Jag hade egentligen först tänkt kopiera den grund som mitt ganska nybyggda lättbetongshus vilar på (EPS 100, 300 mm, kantbalk 200x200 armerad med 4 x 10 mm) innan jag kom att tänka på att fördelning av laster blir väldigt olika om man har en kontinuerlig vägg som bör ge en utbredd linjelast jämfört med en pelarkonstruktion med stora punktlaster.
Därför undrar jag: Finns det ngn kalkylator eller annat dylikt instrument man kan använda sig av för att räkna ut vilka punktlaster respektive pelare kommer att utgöra?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Principen är att man räknar ut den sammanlagda taklasten och fördelar den på pelarna. Har du fyra symmetriskt placerade pelare kommer var och en av dessa att ta upp en fjärdedel av taklasten. En 2,4 meter hög limträpelare med tvärsnittsmåttet 90x90 mm klarar en last på 50 kN (ca 5000 kg). En takkonstruktion med fyra pelare klarar alltså sammanlagt 200 kN, vilket är ganska mycket. Taklasten i Skåne bör i grundläget ligga på 2-3 kN/kvm beroende på snözon. Svårigheten ligger i att beräkna inverkan av eventuella snöfickor beroende på vinterträdgårdens placering. Med fyra pelare kommer du ändå väldigt långt. Sedan kan det behövas fler pelare för att inte få för långa spännvidder på limträbalkarna. Om du dimensionerar varje pelarfäste för 50 kN behöver du nog inte tänka mer på det. Jag tror inte att en vanlig kantbalk klarar 50 kN så någon form av förstärkning behövs. Ett alternativ är att placera pelarna lite indraget i förhållande till kantbalken. Då kan du förstärka plattan genom voter på undersidan på de aktuella punkterna. Det kan bli snyggare även om det stjäl mer yta.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/?cid=931
Börja där med vad du tänkt dig så får du laster i pelarna.
Börja där med vad du tänkt dig så får du laster i pelarna.
Mkt tacksam för så snabba svar! Jag ska börja räkna ikväll!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur beräknar jag ut träffyta på vägg för spotlight
Belysning -
Hur räknar jag ut arean av hela huset, hus A och hus B?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hur räknar man ut arean på detta hus?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur beräknas bärförmåga på limträbalk som sticker ut från fasad?
Lösvirke & Timmerhus -
Räkna ut värdet på en fasadrenovering
Fasad