Hej!

Vår frys pajade för några dagar sen, och som ni vet så blir man en smula stressad när det händer. Inköp av nytt kombinerat kyl/frysskåp, två stycken som vi tänker ställa bredvid varandra, gick kanske lite för snabbt. När jag får bort emballaget så ser jag att den skiljer sig på baksidan från den förra på så vis att det inte finns någon "luftspalt" bakom den, dvs det är bara ett ventilationsgaller, i övrigt helt platt baksida. Efter jag kollat lite i manualen så står det att den inte är avsedd för inbyggnad. Panik! Vi ska ju ha dem i samma hål där de förra stod, mellan två högskåp. Det är gott om luft ovanför, men på sidorna och mot bakväggen blir det ju kloss i. Kommer detta att funka?

En tanke som slog mig är att jag skulle kunna ta bort spånskivan från väggen bakom, då blir det ju luft där i alla fall, kan det vara en idé? Men ventilationsgallret på sidan kan jag inte göra mycket åt. I all fall det som hamnar mellan de två.

Bifogar bild på dem. Skulle uppskatta lite hjälp, känns lite uppgivet just nu. Mvh

• Baksidan av kyl/frysskåp utan luftspalt, med ventilationsgaller längst ner och elsladd till höger.
  • Baksidan av ett kombinerat kyl/frysskåp med ventilationsgaller, stående på ett trägolv i ett kök.
Står det inte i manualen hur mycket luft de kräver runt om?
Vad är det för modell?

Centano Centano skrev:
Står det inte i manualen hur mycket luft de kräver runt om?
Vad är det för modell?
Jo, det står 50mm runt om i manualen.
Den heter LG GBV22NCBEP, köpt på power (art 4022248).

Den övre delen där sladden kommer ut, hur mycket sticker den ut? Det bildas väl någon form av luftspalt mellan väggen och baksidan av skåpet?

Risken är ju dock att det blir för varm runt skåpet och det blir svårt för det att komma ner i temp.

Byta skåp är inget alternativ?

Lite förvirrande att deras reklambilder visar produkten placerad mellan högskåp. Alternativet till fristående är integrerat som skall stå i ett högskåp. Manualen slirar lite på mellanrumskravet. De säger att energiförbrukningen kan bli högre om avståndet är mindre.
Jag har inte sett att köksleverantörerna lägger distanser till andra skåp där kyl/frys skall stå, men det kanske görs?

Vi har Samsung kyl och frys som enligt manualen skall liksom er skall stå minst 5 cm väggar. Vi har en ventilerad nisch som förvisso är ~5 cm djupare än kyl och frys, men på sidorna finns bara 10-15 mm. Köket ligger i söderläge och blir ganska varmt på sommaren.

I januari har vi haft dem 10 år och de har fungerat felfritt.

Vad säger Power? Kan inte vara första gången de får frågan då kravet funnits minst 10 år.

Centano Centano skrev:
Den övre delen där sladden kommer ut, hur mycket sticker den ut? Det bildas väl någon form av luftspalt mellan väggen och baksidan av skåpet?

Risken är ju dock att det blir för varm runt skåpet och det blir svårt för det att komma ner i temp.

Byta skåp är inget alternativ?
Nej, det blir bara ca 5-10mm som bäst om man räknar med alla ojämnheter på baksidan.
Baksidan av ett kylskåp med kabelanslutningar och varningstexter, monterat med några tejpbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte det är ett alternativ att byta, vi har ju tagit bort allt emballage och slängt, så jag tror det blir svårt. Alternativt kommer det innebära en rätt stor kostnad att få dem bytta, men visst det kan ju vara värt att kolla upp.

arneri68 arneri68 skrev:
Lite förvirrande att deras reklambilder visar produkten placerad mellan högskåp. Alternativet till fristående är integrerat som skall stå i ett högskåp. Manualen slirar lite på mellanrumskravet. De säger att energiförbrukningen kan bli högre om avståndet är mindre.
Jag har inte sett att köksleverantörerna lägger distanser till andra skåp där kyl/frys skall stå, men det kanske görs?

Vi har Samsung kyl och frys som enligt manualen skall liksom er skall stå minst 5 cm väggar. Vi har en ventilerad nisch som förvisso är ~5 cm djupare än kyl och frys, men på sidorna finns bara 10-15 mm. Köket ligger i söderläge och blir ganska varmt på sommaren.

I januari har vi haft dem 10 år och de har fungerat felfritt.

Vad säger Power? Kan inte vara första gången de får frågan då kravet funnits minst 10 år.
Ja, jag såg också dessa! När man ser bilder som de här:
Köksapparat med dörrar öppnade i olika vinklar, visar noll clearance-koncept för att passa mellan skåp.
Skapa konto
Modernt kök med mörka grå skåp, inbyggd svart kyl och fönster. Kran och diskho syns.
Skapa konto

Så tänker man ju inte direkt, hmm ja detta går nog inte att ställa inklämt mellan två skåp...
Jag ska kontakta Power och se vad de säger. Kanske LG också, men de kommer antagligen bara att hänvisa till de 50mm i manualen, annars ingen garanti etc.

50mm i manualen är för att nå energikraven på energideklarationen. Däremot skulle jag säga att den vill ha minst 3-4cm baktill för att kunna ventilera kompressorn effektivt uppåt, och det ”problemet” har du oavsett skåp. Avstånd på sidorna behöver du ej men du kan få problem om du har två kombiskåp ståendes kloss emot varandra.

F Festlund skrev:
50mm i manualen är för att nå energikraven på energideklarationen. Däremot skulle jag säga att den vill ha minst 3-4cm baktill för att kunna ventilera kompressorn effektivt uppåt, och det ”problemet” har du oavsett skåp. Avstånd på sidorna behöver du ej men du kan få problem om du har två kombiskåp ståendes kloss emot varandra.
Baktill går ju att lösa, där sitter som sagt spånskiva på 70- eller 95-reglar, så sågar jag bara bort dessa så får jag en spalt bakom och upp till utrymmet ovanför skåpen.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Det dom brukar säga är att den inte är riktigt avsedd för inbyggnad. Då uppstår eventuella problem med garantin OM den går sönder. Men då ska det väl framgå att man har haft den inbyggd. Har hänt att någon har dragit ut sin kykl på golvet och sagt, den är fristående. Sällsynt att man får några problem med överhettning enligt de vitvarumontörer jag pratat med. Sen är det ingen som riktiigt har kunnat hävda att det berott på att den är inbyggd.

Man kan även för att förbättra luftcirkulationen sätta en datorfläkt som suger ut den varma luften
En billig 12V transformator (tex https://www.clasohlson.com/se/Nätadapter-12-V-DC-24-W/p/51-3966 ) , klipp av kabeln och sätt ihop med datorfläkten.

Hjälper dock inte till med garanti och så ... men man slipper vara orolig för att värmen baktill blir för hög

Jag kommer göra så att jag tar hål vid golvet på skåpet på vänster sida och ett luftgaller vid sockeln på framsidan, för att leda bort värmen åt sidan. Sen kommer jag också ta bort spånskivan bakom för att skapa ett luftflöde bakom/uppåt. Det får bära eller brista, men jag håller såklart tummarna för att det bär snarare än brister 😅. Skickar lite bilder efter helgen. Trevlig helg på er och tack för er input!

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
M Markus P skrev:
Jag kommer göra så att jag tar hål vid golvet på skåpet på vänster sida och ett luftgaller vid sockeln på framsidan, för att leda bort värmen åt sidan
Kuggfråga, går varm luft uppåt eller sidledes?

• Haha
gaia
  • Laddar…
Jag kan inte hitta information om inbyggnad på Powers hemsida
Hänvisa då till att det på Powers hemsida inte står ett ord om att kyl och frysen inte är för inbyggnad. Ni har således inte kunnat ta del av den informationen före köp vilket borde vara grund för återköp

Jag har Husqvarna med slät baksida, inga problem med inbyggnad. Undrar vart avfrostningsvattnet tar vägen på LG.skåpen. Det är ju galler för kompressorn?

Ja då var det på plats! Fick ta bort spånskivan bak, samt ta bort 4cm på två av balkarna. De var rejält mycket djupare än de gamla! Och högre, två överskåp fick ryka. Och eluttagen fick flyttas upp till de två översta skpåen istället. Sist men inte minst fick det bli en luftkanal på sidan som mynnar ut i ett galler under vänster högskåp (trots att varm luft stiger som någpn påpekade, men finns det bara ett ställe att ta vägen, som i fallet med ventilationen nere till vänster på kylen, så kommer det troligtvis ändå flöda lite luft där, kan ju i alla fall inte skada). Bilder nedan. Passar kanske inte så bra till nuvarande kök, men tanken är att dessa två får hänga med till nya köket som inom något år ska påbörjas. Men satan vad de rymmer mycket! 😁 Så frugan är nöjd, och därmed är även jag nöjd. Lite mer pyssel än jag tänkte mig först, men det känns ju mer som regel än undantag.... Nu håller jag tummarma för att de får ett långt och lyckligt liv. Jag har i varje fall gjort vad jag kunnat. Tack för all konstruktiv input!

• En väggöppning utan väggbeklädnad, med träreglar och synliga elkablar. Spånrester och en kofot ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Vägg med trästöd och elledningar synlig efter borttagen spånskiva, del av renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • Närbild på en träkonstruktion där en spånskiva har tagits bort, med träbalkar och sågspån synliga.
    Skapa konto
  • Dubbla rostfria kylskåp från LG inbyggda i ett kök med ljusa träluckor och parkettgolv.
    Skapa konto
  • Gilla
arneri68 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.