Råkat kapa elledning! Vilken smäll!

25k läst  91 svar

1. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Bilade kanal för avlopp i köket. I betongplattan stötte jag på elledning på två olika ställen. Avstånd mellan dessa är ca 10-15 cm.

Den ena verkar komma upp från golvet och svänger in mot väggen. Den andra verkar komma rakt över, från mitten av köket över mot väggen.

Båda är pansarrör. Båda innehåller 3 st elkablar; svart, vit, röd. Alltså verkar det inte vara 3-fas. Rött är vad jag förstått jord, svart nolla, och vit fas. Elledningarna är från slutet av 50-talet.

Men eftersom vi gör om hela elanläggningen helt och hållet, strömmen är bruten, och att pansarrören ligger så nära ytan, ca 3 cm, utgick jag från att de tillhör mig och ingen granne.

Tog fram vinkelkap och körde på. Inga konstigheter!

Nu när jag ska gjuta kanalen skvätte jag lite vatten ur handen för att cement ska fästa bättre. Tack och lov för detta!

Jäklar vilken smäll det blev! Hann dessvärre inte se vilket rör det small ifrån, men något av de två. Förmodar att det var det första, alltså röret som kommer nerifrån från golvet.

So my dear fellows, what to do? Ös på med idéer, tankar och förslag.

• Laddar…
  2. nzsc
    Medlem Nivå 12
  3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 16
    Gå runt i området och titta? Någonstans är det väl släckt?

• Laddar…
  4. S
    Medlem · Nivå 11
    Lite snopet ju, men ring på hos grannen och berätta vad som hänt, be denne stänga av elen och konstatera omfattningen, isolera skadorna.

Sen får rören kapas och skarva och ny FQ eller EXK dras i, samma som du gjort i din lägenhet.

Vad gäller kollisionen avlopp-el får någon lösning hittas, kanske får tänka om lite.

5. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Det var min tanke också nu så här i efterhand. Om det vore grannen under eller grannen mittemot hade väl någon reagerat vid det här laget. Ledningen kapade jag för ca 1-2 månader sen ju.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · Nivå 11
    Jaha, nu ser jag på bilderna att du kapat kabeln helt. Verkar konstigt att det smällde när du skvätte vatten tycker jag.

Ja, verkar vara 1-fas, har lägenheterna hos dig detta eller 3-fas?

Kapad för två månader sen, märkligt..
    Vilken våning bor du på?

• Laddar…
  7. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Faktiskt, alla har 1-fas. Jajamän, tog vinkelkap och kapade rakt igenom pansarröret, inklusive kablarna.

Har fortfarande svårt att tänka mig att elledningarna tillhör någon granne. Varför skulle de ligga i min lägenhet så nära golvytan i mitt kök?

Men å andra sidan så är ALL el urkopplad i min lägenhet. Jag har endast ett preliminärt arbetsuttag vid elcentralen som elektrikern installerat så jag kan bruka maskiner.

Så på något sätt måste det vara någon grannes elledning jag har kapat ju. Varför skulle det annars smälla? Smäller det så måste det finnas ström ju. Jag har dock inte haft möjlighet/tid att mäta för att säkerställa att det faktiskt är ström i elledningarna.

Redigerat 6 okt 23:33
  8. S
    Medlem · Nivå 11
    Så ledningen kapades för 2 månader med vinkelslip, du märkte inte att det sprakade och antog att den inte var till något.

Här borde säkring gått men det kanske på något vis kapades på så vis att säkringen inte gick, detta verkar ganska otroligt tycker jag utan det känns mer som att någon satt i nya säkringar.

Nu, inatt, hällde du lite vatten på ledarna och då uppstod en stor smäll, den verkar spänningssatt...

9. TeroM
    Renoverare · Nivå 19
    Ngn gatbelysning eller skyltbelysnibg på fasaden? Kunde vara ngt ljus/timer styrt så att det var spänningslöst när du kapade men nu i mörkret på.

10. S
    Medlem · Nivå 11
    Stämmer det att den ena verkar mycket kraftigare än den andra?

11. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Det sprakade inte när jag kapade ledningarna. Ingenting överhuvudtaget. Och då jobbade jag på knäna, så det borde ha smällt även då tycker jag, när jag kapade dem. Jag bör ha märkt det ju, trots oljudet från kapmaskinen.

12. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Nejdå, svårt att föreställa mig att gatubelysningens ledningar placerats i en lägenhets kök :)

13. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Nejdå, alla kablar är 1,5mm2.

14. S
    Medlem · Nivå 11
    Ser dåligt på bilderna, men kan ledarna ha legat i spänn så de glidit isär då du kapat dessa en efter en utan att kontakt uppstått? Har röret någon kontakt med jord eller det är eller har varit spänningssatt? Känns som att röret i stort är isolerat mot jord tycker jag, går ju mäta spänning mot jord och därefter summra. Bara så du är försiktig nu..

15. nzsc
    Medlem Nivå 12
    Det är troligt även om sannolikheten för det är liten. Vet ej om det är spänning i röret eller ledningarna nu. Har inte haft möjlighet att plocka fram spänningsprovaren. Lär göra det imorgon.

Det är betong alltihopa.
    Vad kan hända om man gjuter skiten bara? Jag menar, hur isolerar man det bäst?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: