Byggahus.se
Jag fick totalt hjärnsläpp idag när jag skulle montera vindpapp. Trodde jag hade köpt två rullar windy men en av dem visade sig vara ångbroms. Det tänkte jag dock inte på förrän den satt uppe då jag uppenbarligen fick min läsförmåga tillbaka.

Måste jag göra om? (vore ganska segt då 3 av 4 sidor redan har fått ångbroms och luftningsläkt). Åretrunt-uppvärmd attefallare sitter den på och jag ska ha plast på insidan. I badrummets ytterväggar tänkte jag dock ha ångbroms så det blir i så fall dubbla lager ångbroms där.

• Husvägg med felaktigt monterad ångbroms istället för vindpapp, mellan reglar och luftningsläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Riv och byt.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag har inte de nödvändiga kunskaperna för att säga bu eller bä på att låta det sitta kvar.

Men jävlar så irriterande för dig att det står så rakt ut i klartext på duken :crysmile:

Kämpa på :strong:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tomture61
Ångbromsen är tätare än vindduken .
Vindduken släpper igenom fukt bättre än ångbromsen .

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
O olssono skrev:
Jag fick totalt hjärnsläpp idag när jag skulle montera vindpapp. Trodde jag hade köpt två rullar windy men en av dem visade sig vara ångbroms. Det tänkte jag dock inte på förrän den satt uppe då jag uppenbarligen fick min läsförmåga tillbaka.

Måste jag göra om? (vore ganska segt då 3 av 4 sidor redan har fått ångbroms och luftningsläkt). Åretrunt-uppvärmd attefallare sitter den på och jag ska ha plast på insidan. I badrummets ytterväggar tänkte jag dock ha ångbroms så det blir i så fall dubbla lager ångbroms där.
Hur är det med ångbromsen, släpper den igenom lite fukt på båda hållen eller är det mer tät på ena hållet?

Vilket håll har du i så fall satt den på? Hur som helst så har du nu en konstruktion som stänger in fukten i väggen. Det får betraktas som suboptimalt.

Rickard.
A andersmc skrev:
Hur är det med ångbromsen, släpper den igenom lite fukt på båda hållen eller är det mer tät på ena hållet?
Som jag har förstått det är det inte så.

En ångbroms är mer än 10 gånger så "ångtät" (inte det rätta ordet) än en vindduk och 5 gånger tätare än vanlig vindpapp.

Surt men skönt att du upptäckte det nu och inte när halva panelen var på. Du måste byta ut den, allt annat är galenskap och kommer att klassas som byggfel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.