3 695 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Raka 45-reglar av hög kvalitét?
Hoppas jag landade i rätt forumsektion nu.
Ska bygga ett staket och letar efter 45x45-reglar för att ha liggande spjälor. Försöker läsa på om kvalité men tycks inte hitta reglar av bättre kvalité. Några tips på var jag ska titta och/eller vad jag ska tita efter för märkning?
Betalar gärna bara de är raka och inte vvrider sig
Ska bygga ett staket och letar efter 45x45-reglar för att ha liggande spjälor. Försöker läsa på om kvalité men tycks inte hitta reglar av bättre kvalité. Några tips på var jag ska titta och/eller vad jag ska tita efter för märkning?
Betalar gärna bara de är raka och inte vvrider sig
Finns bara en lösning, åk personligen till några brädgårdar i närheten av dig. Om du hittar en brädgård som har virket inomhus har du större chans att hitta raka fina oskruvade 45X45.
- Plocka ut reglar som är raka och inte skruvade ("korkskruvar").
- Lasta av dom direkt när du kommer hem (inomhus helst) och bind ihop dom hårt med spännband, så håller dom förhoppningsvis formen tills du har fäst dom på staketet.
- Plocka ut reglar som är raka och inte skruvade ("korkskruvar").
- Lasta av dom direkt när du kommer hem (inomhus helst) och bind ihop dom hårt med spännband, så håller dom förhoppningsvis formen tills du har fäst dom på staketet.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Det här var ju dyster läsning, men tack för era svar 
C24 hittade jag, kärnfuru är nog svårare rent spontant.
Ska användas i ett enligt nedan men låter som att det inte är att tänka på att måla dessa på målarbockar innan montering, slår de sig då? Blir ju lite kladdigare att måla när de sitter på plats:

C24 hittade jag, kärnfuru är nog svårare rent spontant.
Ska användas i ett enligt nedan men låter som att det inte är att tänka på att måla dessa på målarbockar innan montering, slår de sig då? Blir ju lite kladdigare att måla när de sitter på plats:

Är fingerskarvade ett alternativ?
Annars vill jag ha det rakt så hyvlar jag. Ju krokigare ju mer spån.
Min erfarenhet är att vissa vrider sig. Spelar ingen roll om de ligger längst upp eller längst ner i traven. Man kan tvinga de rak men så fort de får vrida sig gör de det. Jag gör strö av vridna nuförtiden
Annars vill jag ha det rakt så hyvlar jag. Ju krokigare ju mer spån.
Min erfarenhet är att vissa vrider sig. Spelar ingen roll om de ligger längst upp eller längst ner i traven. Man kan tvinga de rak men så fort de får vrida sig gör de det. Jag gör strö av vridna nuförtiden
Hur gick det för dig?L Lund skrev:
Jag ska göra exakt samma sak är tanken, Öckerö från Jabo och sedan målade 45x45. Vet inte om man ska köra tryckt virke och måla efter en säsong, men då får man ju plocka ner för att måla..
Jag valde främst av estetiska skäl att köra 28x70 och det har klarat sig fint över vintern. Tyvärr inte svar på din fråga 😀F fekberg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Verisures mätare för luftfuktighet visar för högt?
Ventilation -
Hög fuktkvot i plintgrund
Grund & Markarbeten -
Råkade köpa två Pelarborrmaskiner och knepiga borrar, vad är de?
Verktyg & Maskiner -
Äldre Höganäsklinker sökes
Byggnadsvård -
Min Futurakamin.hur ska spjällen stå inskutet eller utdraget finns ett vänster ett höger.under elds
Värme allmänt