Ser att fler o fler medlemmar i vår samfällighetsförening hyr ut sina friggebodar,attefallshus,med fler bilism m.m som följd. Men såvitt jag vet betalar inte en krona mer i avgift. Tänkte ta upp detta vid nästa årsstämma. Senaste förrättningen (1989?)vill jag minnas skiljer bara mellan åretrunt o sommarboende. Kan någon på detta eminenta forum ge mig tips i diskussionen på nästa årsmöte i mars?
Hälsn Berra strax utanför Göteborg
Hälsn Berra strax utanför Göteborg
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 799 inlägg
Tror det är svårt att få millimeterrättvisa.
Ska de som har två bilar betala mer?
Ska de som har tunga SUVar betala mer?
Osv osv.
Ska de som har två bilar betala mer?
Ska de som har tunga SUVar betala mer?
Osv osv.
Kolla med lantmäteriet. De har olika klassificeringar för nyttjande som inte bara skiljer mellan sommarboende och permanent men också olika grad av nyttjande. Du kan ju föreslå att de som har uthyrningsverksamhet uppgraderas till högsta nyttjandegraden (om de inte redan finns i den kategorin). Sedan får ni göra ny uträkning av andelstal utifrån lantmäteriets schabloner.
Nej det förstår jag. Man kan ju ha en familj med flera tonårsbarn med körkort o bil, om än inte så vanligt. Men i praktiken innebär ju att uthyrarna ”kommer undan” det som vi andra betalar på resp fastighet till föreningen. Hade det krävts avstyckning, ell ändring av fastighetsbeteckning, adress etc, så skulle detta löst sig med automatik. Sen hur många av dessa ”uthyrare” som redovisar sina hyresinkomster för de allmäna, är en annan fråga.
Tänk längre , vad ska gälla om familjen låter sin tonårsson med bil bo i attefallshuset, eller om en stor familj har 3 bilar, eller om någon har en tyngre bil, eller eller eller... Släpp det där om du vill att dina grannar ska prata med dig i framtiden. Drar du igång en spökjakt med angivarsystem blir du nog inte så populär...
Du får ursäkta, jag tänker iaf ställa frågan och sen får ev föreningen kontrollera det juridiska i detta ämne.Jonatan79 skrev:
Tänk längre , vad ska gälla om familjen låter sin tonårsson med bil bo i attefallshuset, eller om en stor familj har 3 bilar, eller om någon har en tyngre bil, eller eller eller... Släpp det där om du vill att dina grannar ska prata med dig i framtiden. Drar du igång en spökjakt med angivarsystem blir du nog inte så populär...
Jag är inte ett skit avundsjuk på uthyrarnas inkomster, helst såg jag att kommunen tog över drift o underhåll av vägarna i föreningen, men det kan vi nog glömma. Stat o kommun tycker det är toppen att många av oss skattebetalare också betalar för våra s.k enskilda” vägar. Får bara hoppas att det finns fler människor som ifrågasätter detta. Tänk om vi alla skulle tänka ” sköt dig själv o skit i andra”, hur f-n skulle samhället se ut.
Lars Molin text ” havregrynsgröt mellan öronen”
Detta är naturligtvis en fråga för ett årsmöte att besluta om. Om majoriteten har uthyrning så blir det kanske svårt att få dem med på en förändring. Om de redan nu ligger i den högre nyttjandeklassen, så kanske lösningen blir att ni som inte har extrastugor, placeras i en lägre nyttjandeklass och sedan räknar ni om andelstalen.
Jag var själv med om en vägförrättning nyligen där vi diskuterade vilka som använde stugorna mycket och lite. Själv lade jag mig i den högre nyttjandeklassen för att ha möjlighet att hyra ut när vi inte själva är där. Lantmätaren sade att detta var något som vi i föreningen själva kunde besluta om att justera när det blir ändrade förhållanden. Behövs ingen ny förrättning för det.
Jag var själv med om en vägförrättning nyligen där vi diskuterade vilka som använde stugorna mycket och lite. Själv lade jag mig i den högre nyttjandeklassen för att ha möjlighet att hyra ut när vi inte själva är där. Lantmätaren sade att detta var något som vi i föreningen själva kunde besluta om att justera när det blir ändrade förhållanden. Behövs ingen ny förrättning för det.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 799 inlägg
Låter som att det är enklast att börja med vägtullar istället, kanske med invägning.
Hehe, jag åt precis havregrynsgröt faktiskt sir! Jag tog kanske i lite men du får läsa mellan raderna. Är själv med i ej styrelse i en av Sthlms största VF och nästa fråga blir: vad betalar ni för årsavgifter för hel resp halv andel samt: hur mycket extra tycker du en medlem ska betala om dom hur ut ett gästhus ?
Ok Jonatan79 Jag lägger ner yxan nu. Förstår att det är svårt att få rättvisa i detta. Har bara grunnat på detta en tid. Ska bli intressant o följa ”utvecklingen” , har inga som helst förhoppningar, enär intresset bland medlemmarna är lika med noll, vad gäller samfällighetsföreningen. Tråkig utveckling, när jag köpte stugan på 80-talet, hade ”föregångarna” byggt dansbana, gemensamhetsvatten, vägförbättringar,städdagar, m.m I dag får du inte en j-l att ställa upp på nåt. Vart är vi på väg?Jonatan79 skrev:
Hehe, jag åt precis havregrynsgröt faktiskt sir! Jag tog kanske i lite men du får läsa mellan raderna. Är själv med i ej styrelse i en av Sthlms största VF och nästa fråga blir: vad betalar ni för årsavgifter för hel resp halv andel samt: hur mycket extra tycker du en medlem ska betala om dom hur ut ett gästhus ?
Jag håller inte med med det andra skribenter.
Har man 2 bostadshus på fastigheten, får man vid en förrättning en större andelstal.
Även ett flerfamiljshus får sitt andelstal baserat på antal lägenheter.
Här skulle jag säga att en uthyrd attefallshus motsvarar en lägenhet
Har man 2 bostadshus på fastigheten, får man vid en förrättning en större andelstal.
Även ett flerfamiljshus får sitt andelstal baserat på antal lägenheter.
Här skulle jag säga att en uthyrd attefallshus motsvarar en lägenhet
Jag hänger ändå inte riktigt med, även om en medlem hyr ut ett gästhus , skulle då denna betala lite extra varje år, säg 500kr. Om det inte är en gigantiskt förening men mååånga medlemmar märks ju inte denna uteblivna intäkt... Och, vad är riktigheten i att ta betalt extra för samtliga som bygger nya eller har gästhus / attefallshus? Det är inte säkert att slitaget på vägarna ökar om byggnaderna används sällan eller ibland...Inte lätt att få systemet rättvist som sagt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Fast det är ju därför man har andelar och schabloner. Säg att villatomt med attefallsbostadshus taxeras som 1,25 om vanlig villa är 1,0, då blir det främst den med attefallaren som får betala en kostnadsökning.
Jag håller med dem som tycker att det kan vara rimligt, även om jag inte vet om jag tror att ansträngningen är värd det. För det blir ju en löpande uppgift för styrelsen att inventera folks byggande.
Jag håller med dem som tycker att det kan vara rimligt, även om jag inte vet om jag tror att ansträngningen är värd det. För det blir ju en löpande uppgift för styrelsen att inventera folks byggande.