Byggahus.se

Rättsskydd

1. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem
    Någon som vet om man kan teckna rättsskyddsförsäkringar (för byggtvister) som har ett högre tak än 75-100 tkr?

Det räcker ingenstans, om det blir tvist.

Tacksam för svar.

2. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Re: Rättsskydd

Skulle man inte kunna fixa två/tre hemförsäkringar under byggtiden ... med olika bolag ... ?

Tänkte på detta då jag själv betalar förlängd barnförsäkring för ena dottern samtidigt som hon själv fixat egen försäkring när hon flyttade hemifrån. Hennes skadeförsäkring dubbelbetalas trots att det gällde försäkringar från samma bolag ;).

3. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Nej, det går inte.

Var med i en tvist där jag hade en tillfällig hemförsäkring, en hemförsäkring för lantstället och en hemförsäkring från huset vi flyttade från. Fråga mig inte varför det var så..... :(

Hursomhelst, så godkänner dom bara att Du använder 1 hemförsäkring.

Men det måste finnas någon specifik rättsskyddsförsäkring.

Aldrig i H-VETE att jag bygger igen utan ett bra juridiskt skydd.

4. V
    Medlem · 672 inlägg

vonSassen

Medlem

;) Ifs Hem/Villaförsäkring har ett rättskydd på 150 tkr from 2004.

Det går bara att använda en av hemförsäkringarna i en tvist, det vet jag som har kollat det för min tvist med SverigeStugan och TöreHus.

Helena med
    SverigeStugan

5. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Tja, vår tvist gick på 278 tkr..... Måste finnas någon mer försäkring. Det är för lite även med 150 tkr.

Och hade vi inte förlikats är bedömningen att cirka 150 tkr till hade gått åt. Det som folk inte vet är att, om byggaren då går i kk, står Du för rättegångskostnader själv.

Ett överklagande på domen kan troligen påverka med ytterligare 2-300 tkr. Dock måste säkerhet ställas på första domens utfall.

6. F
    Medlem · 823 inlägg

En personförsäkring är oftast en summaförsäkring och då kan man lägga ihop försäkringarna.

Vid tecknande av många personförsäkringar utgår ersättning vid dödsfall med ett visst angivet belopp t.ex. 20.000 kronor. Om man då har 10 försäkringar får man 200.000 kronor.

Vid tecknade av skadeförsäkring däremot får man inte mer ersättning än skadan. Om man krockar med bilen och reparationen kostar 20.000 kronor (strunta i självrisk m m) får man ersättning för reparationen av bilen och inte mer. Det lönar sig alltså inte att ha flera försäkringar eftersom skadan ersätts fullt ut av en enda.

Vän av ordning säger då att om jag har en bilförsäkring med villkor (om detta nu fanns!) som angav en max ersättning skulle man då kunna använda fler försäkringar för att laga olika saker på bilen ex. bucklan på framskärmen (f-bolag 1), lackering av framskärmen (f-bolag 2), blinkersglasen (f-bolag 3), strålkastaren (f-bolag 4) osv.?

Detta går dock inte eftersom hela skadans värde läggs ihop och sedan får man ersättning för en del av denna (procentuell andel) och resten (= det som inte ersätts) blir "förbrukat". Man särskiljer alltså inte skadan på olika delar utan lägger ihop delarna till en oskiljbar ekonomisk enhet och ersätter denna.

7. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Öh,... Det är ju advokaterna som löser detta och dom är på Din sida för att få ut pengar. Mkt enklare för dom än att begära bankgaranti av Dig.

Oavsett, kan Du bara använda rättsskydd via en försäkring. Det är jag helt säker på då jag har egna erfarenheter. Problemet är då maxtaket.

Vi hade tre hemförsäkringar så Wistrands advokatbyrå gjorde en liten utredning. Som jag också troligen fick betala.... ;-)

8. yonna
    Medlem · Österlen · 6 916 inlägg

yonna

Medlem

Kollade med TryggHansa idag - deras rättskydd är maximerat till 117' ...

Skulle vara intressant att kunna teckna en separat rättsskyddsförsäkring med högre belopp just vid nybygge ... finns sådan?

9. O
    Medlem · 1 061 inlägg

OLHA

Medlem

Ja, det var väl ungefär det jag inledde tråden med. Finns det någon typ av specifik rättsskyddsförsäkring som man kan teckna?

Någon?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.