Byggahus.se

Rättslös??

1. T
    Medlem · 41 inlägg

Tiny

Medlem
    Vi har ett nybyggt hus som är så under all kritik att det behöver totalrenoveras i min mening. Från golv till tak. Snett, trasigt, fult, lappat o lagat, icke fackmannamässigt (vet vad jag talar om, har haft yrkesmän som fått titta)... Jag hade i många fall kunnat göra ett bättre jobb själv o förbannar den dag då jag överlät till någon annan att "inreda" vårt hem.
    Kan man inte ställa några som helst krav på hur ett arbete ska utföras eller hur ett resultat får se ut?? VI HAR BETALAT EN FÖRMÖGENHET. Lånade pengar dessutom, eftersom vi, liksom de flesta, inte har ett par miljoner som ligger o skräpar.
    Just nu är vi p g a detta dessutom hemlösa, något som heller inte bekommer vår entreprenör. Tråkigt ansvarsfull människa som jag är, trodde jag att vi hade vidtagit alla försiktighetsåtgärder som finns, kontrollerat företaget etc. Har talat med försäkringsbolag, kommun, branschorganisation etc men får ingen konkret info eller hjäp. Har inget liv...  :'(

2. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Rättslös??

Är huset slutbesiktigat?
    Om inte, kräv att få genomföra en sådan. Om inte entreprenören är intresserad, se till att anlita en egen, godkänd besiktningsman och gör det ändå.
    Om huset är så dåligt byggt som du besikriver så kommer inte det att bli godkänt och då har ni formella påtryckningsmedel.
    Jag hoppas innerligt att ni håller inne de 10% som ni får lov att göra, då har ni iallafall lite påtryckningsmedel kvar. Jag hoppas också att ni har ett skriftligt färdigställande datum. När detta datum passerats så skriver ni till entreprenören ett mycket formellt brev där ni torrt kostaterar att han fr.o.m. NU betalar för era merkostnader för förseningen i enlighet med konsumenttjänstlagen. Spara alla kvitton och liknande som kan styrka era krav på merkostnader ni fått pga. att ni inte kunnat flytta in.
    Kontakta gärna en byggjuridiskt sakkunnig som kan guida er genom detta. Det är inte omöjligt att ni kan få dra det till domstol.

3. T
    Medlem · 41 inlägg

Tiny

Medlem

Detta är en totalentreprenad, allt går via ett husföretag. Vi hade nyligen slutbesiktning (Garbo...): en fars utan like, en rent löjeväckande tillställning... Det känns liksom meningslöst att påpeka att något är snett, trasigt etc när sviktande golv (centimetrar, ej millimetrar) inte anses vara ett problem (eller sneda väggar eller förstört kök för den delen). Vi måste fixa någon som kan bedöma huset utefter hur ett NYTT hus kan förväntas se ut år 2006.
    Vi sitter givetvis på våra 10%, + en del till (fakturor de ej kunnat skicka eftersom jobben i fråga faktist inte är färdigställda).
    Det finns ett färdigställande datum o både boende o ersättning har lovats (när man insåg att det gått åt skogen..) men lyst med sin frånvaro; vi är bara ett obehag som ska klaras av som jag uppfattar det. Vi har löst boende privat, vår omgivning har varit fantastisk i sitt stöd (inkl. mitt jobb, fast de egentligen vill sjukskriva mig p g a hur jag mår).
    Tack för ditt svar! Jag känner mig så oerhört utlämnad o naken i detta. Efter så lång tid av hårt jobb känns det mig övermäktigt att slåss på den nivå som krävs.

4. H
    Medlem · 18 inlägg

hejhej

Medlem

Ta kontakt med en advokat som kan guida er igenom denna soppan. Risken finns att man tar dåliga beslut bara för att man är så trött och besviken på företaget som skulle bygga det efterlängtade huset...Advokaten vet vilka rättigheter du har och kan sköta kontakten med företaget på rätt sätt. Du har rättskydd i hemförsäkringen.

5. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Oerhört ledsen för er skull Tiny! Om det är till någon tröst är vi i samma läge fast lite annorlunda då vi byggt ut ett hus från -36. Vi har också använt entreprenören rätt från h-vete. Just nu bråkar vi i tingsrätten om vi ska tvingas betala ytterligare 200' (fast vi redan betalt ett fast pris på 1 mille). hejhejs råd är inte dumt fast en advokat kostar ju också en hel del pengar och det gäller att hitta RÄTT advokat. Men som sagt ni måste få tag i någon som kan hjälpa er med rätt beslut. Var det ni, GARBO eller entreprenören som utsett besiktningsmannen? Ni kan ju göra en ny besiktning med en ny besiktningsman men då måste det ske inom en viss tid efter den första besiktningen. Slutbesiktningen är alltså inte godkänd?

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Känner också med Er. Då det redan nämnts Advokat, och dessutom rätt sådan, om inte så kan det bli ännu ett problem för er, tyvärr. När det gäller de innehållna 10% +, som du skriver, så får jag verkligen hoppas att den summan räcker, för att rätta till fel o brist i entreprenaden. Tänk er noga för när ni har med GAR-BO att göra, ring och rådfråga i allt, och försök att banda det som sägs, kan komma till användning längre fram. Och så gå inte på deras trick, med att ni skall överlämna det innehållna till GAR-BO, så kommer dom att rätta till allt :cool: Det finns inget som tvingar er att anlita GAR-BO, det bästa botemedlet är som ni gjort, hålla inne pengarna.
    GAR-BO har egna regler vad som menas med krokiga väggar, sneda golv osv= inget som ersätts från den försäkringen. Jag tror att ni får fundera på att flytta in i huset, så gott det går, och sedan lösa problemen därifrån, är rädd för det kan ta lång tid att reda ut problemen.

7. K
    Medlem · 66 inlägg

Kantarellen3

Medlem

Ni vet vad som är rätt.... juridiken är en snår skog men ni ska inte vara rädda för att löpa linan ut.
    Det tar tid och ork ...och det blir jobbit för alla i familjen, men ni FÅR Absolut inte ta det på ett personligt plan hur dumt det än låter eftersom det rör sig om en familjs hem där man lagt allt man äger och lite till.

Kan ni skilja problemen ifrån er vardag så kan det ge lite extra kraft

Om man får en hemsk sjukdom där utgången inte är ljus så hjälper det inte mycket att lägga sig och invänta vad som händer.

börja med att lägga ut lite bilder på fel och brister och meddela er husleverantör att ni inte tolererar detta.

Med vilket husföretag har ni byggt?

/R

8. T
    Medlem · 41 inlägg

Tiny

Medlem

OK, svar på frågor o kommentarer till det alla vänliga (o tyvärr ibland misshandlade) människor:
    hejhej: vi träffar advokat imorgon. Jag tog nog en något ovanlig väg dit: jag ringde en fastighetsmäklare som jag vet är en oerhört seriös, ansvarsfull o stolt person, han hade direkt en han kunde rekommendera. Har talat med mitt försäkringsbolag (LF), de var helt fantastiska att ha o göra med! (Stor ros till er!)
    CO: besiktningsmannen kom från Garbo o kan väl inte vara utsedd av någon annan då? (Fast det störde mig något oerhört att min säljare gick o upprepade hans förnamn under hela besiktningen, försökte vara så himla "tjenis"). Tack för stöd.. beklagar givetvis er olycka oxå! Slutbesiktningen är "godkänd"; "Nej nu går vi hem o har fredag", sa besiktningsmannen glatt o vår säljare lämnde över nycklarna till oss, helnöjd. Jag deklarerade då att jag vägrar flytta in i ett ofärdigt hus (något som faktist verkade förvåna vår säljare).
    saturnus2: vi har ingen möjlighet att avgöra om pengarna räcker. Jag är mentalt förberedd på att ägna det kommande året till att, med min omgivnings hjälp, renovera hela huset. MEN JAG KOMMER KRÄVA ERSÄTTNING FÖR VÅRT FÖRSTÖRDA KÖK! Det är den kostnad som är mest "koncentrerad". Vad kostar det f ö att flytspackla golv??
    kantarellen3: Vi vet mycket riktigt vad som är rätt. Det är inte vårt fel att ritningar inte stämmer, väggar är sneda, material förstört o att sorgligt många människor - i alla branscher i Sverige idag! - fullständigt saknar yrkesstolthet. JAG har jobbat i snart ett års tid för att vara DEM till lags för att det ligger i min natur. Tacken för att man inte gormar utan beter sig värdigt är att man upplevs som flat o därmed är ett lätt byte. Därför kommer vi nu lämna över till andra, starkare, värdiga människor att slåss, för jag är trött.

Vi har material för en... faktist ganska underhållande hemsida (o jag känner experter på området vilka kan hjälpa mig att skapa den på ett så träffsäkert sätt som möjligt). Det kommer nog oxå bli så att vi, om inte annat så för vår själsliga ro, kommer förmedla info om det som hänt på ett för allmänheten lättilgängligt sätt.
    (Jag vill passa på att tacka Björn, se www.optimalliving.se, för samtalet igår. Det värmde att prata med någon som verkligen förstår, men du gav mig insikt om exakt hur illa vår situation är, jag mår om möjligt ännu sämre o jag har nu börjat förfära min omgivning med det faktum att vi är just "rättslösa".)
    Jag vill inte idag, under rådande omständigheter, berätta vilket företag det rör sig om: det finns en mikroskåpisk möjlighet att det på högre nivå i nämna företag finns folk som bryr sig om både sitt rykte o sina kunder. Jag har själv erfarigt hur det är att "bli skjuten" p g a oseriösa kollegor o tror inte på den typen av kollektiv bestraffning. Om jag överskattar dem kommer ni dock få ta del av all info jag besitter: namn på alla inblandade (de anser sig ju då inte ha gjort något fel, så kan inte se vad de kan ha att invända), info om vad som strulat före byggnation, under byggnation samt slutresultat o beräknad kostnad för åtgärder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.