Byggahus.se

Rättigheter / Skyldigheter enskild väg

1. J
    Medlem · 80 inlägg

Joggin

Medlem
    Hej.

Jag undrar vad jag har för rättigheter angående min väg fram till huset. Den ligger på min grannes mark och det växer en hel del sly i kanterna. Är det mitt jobb att hålla rent, eller är det rent av förbjudet för mig att rensa på annans mark? Dikena är ju egentligen ingen väg, även om grenarna når ut över den?

2. L
    Medlem · 287 inlägg

LennartL

Medlem

Re: Rättigheter / Skyldigheter enskild väg

Prata med grannen. Förmodligen anser denne att du ska hålla rent längs din väg. Rent juridiskt vet jag inte svaret (beror på ev servitut och vägförrättngar etc), men då sly saknar ekonomiskt värde (i motsats till större träd), finns här inget att juridiskt bråka om än eventuell utsiktsvärden och/eller prestige, om du rensar på egen hand. Men det KAN skapa "konfliktungar", om grannen tycker du borde talat med honom/henne först. Om du har hyggliga grannrelationer brukar sådant här inte vara något problem. Så prata med grannen, och utgå då ifrån att denne inte tänker göra ett skvatt åt DIN väg själv utan att du måste göra det.

3. J
    Medlem · 80 inlägg

Joggin

Medlem

Det var ungefär min plan, fast jag vill gärna ha lite kött på benen om vad som är juridiskt rätt.
    Servitut och vägförättningar säger inget om underhåll, men min erfarenhet säger att vanligt underhåll, dvs grus och plogning får man själv står för.
    Själv arbetet är ju inte så mycket att bråka om, mest om man får göra det. Man vet ju aldrig vad man får för svar från grannen.

4. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Vägservitut innebär att nyttjaren äger rätt att ta sin väg över annans mark för till och frånfart.  För det syftet äger nyttjaren rätt att röja undan all vegetation som hindrar framfarten till 4,5 meters fri höjd över hela vägbredden.  Dessutom har nyttjaren givetvis rätt att dika vägen, att röja undan snö och att underhålla den till valfri standard och på egen bekostnad.

Du har alltså rättighet, men ingen skyldighet, att rensa undan slyet.  Åtminstone så länge du ensam nyttjar vägen.

Ifall du nyttjar vägen tillsammans med någon annan har ni att enas om samma rättighet och skyldighet.

5. J
    Medlem · 80 inlägg

Joggin

Medlem

Tack för det utförliga svaret. Då är det väl bara att gå och prata med grannen innan motorsågen får gå varm :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.