Byggahus.se

Rättigheter intill tomgräns mot granne

1. J
    Medlem · Västmanlands län · 197 inlägg

Jonazz

Medlem
    Jag har en konkret fråga:
    Längs tomtgränsen mot grannen står en gammal häck, dock helt på min sida tomtgränsen. Jag vill ta bort den och bygga ett staket istället, fortfarande på min sida gränsen. Är jag då skyldig att låta grannen ha åsikter i frågan?

Grannens garage står dessutom i tomtgräns. Har han rätt att ha åsikter om jag t.ex. skulle vilja plantera en buske som kanske skulle kunna skugga hans garagevägg och göra den mer fuktig med tiden?

Vad har jag rätt att göra och inte göra intill min gräns mot grannen?

Jonas H

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Rättigheter intill tomgräns mot granne

om det inte är djungelns lag som gäller mellan er två, så kan du tala om för honom vad du ämnar göra. Förmodar att häcken är din, eftersom den står på din sida, och att du också talat om för grannen när du ämnar klippa den på den sida som vätter mot grannen. För detta har väl grannen gjort när han har målat garageväggen som vätter mot dig. Tvivlar på att han har några synpunkter på om du byter ut häcken mot ett plank, såvida du inte bygger över 110 cm. Skall du ha högre, så kolla först med kommunen om bygglovsplikt.

3. kalleanka70
    Medlem · Östergötland · 2 144 inlägg

kalleanka70

Medlem

Om häcken står på din mark så behöver du inte fråga, rent juridiskt. Dock kanske det kan vara god ton mot grannen att göra det. Tänk på att ni skall bo där tillsammans en tid framöver.

Du kan också plantera en buske bredvid grannens garage, inga problem.

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Du får plantera eller ta bort planteringar hur du vill på din egen tomt.
    Det enda din granne får göra åt det är att klippa av grenar som sträcker sig in på hans tomt.

Att sätta upp ett staket i stället får du också göra så länge som du håller dig under den maxhöjd på staket som gäler i din kommun. Om du vill göra ett högre staket så måste du söka bygglov och få ett grannemedgivande.

Kolla med din kommun vad som gäller just där eftersom höjderna varierar i olika kommuner.

5. B
    Medlem · Stockholm · 163 inlägg

brabyggare

Medlem

Påminner mig om en kamrat som tog reda på det där för ett tag sedan... Jag har för mig att man får placera buskar mm hur nära tomtgräns man vill. Men man kan nog åka på problem om busken, som du nämner, gör grannens garagevägg fuktig med tiden och väggen t.ex. börjar mögla. Jag kommer inte ihåg helt och hållet hur det var men antingen kan grannen tvinga dig att flytta busken om den har sådan inverkan eller så kan du bli ersättningsskyldig för fuktskadan. Som sagt, jag kommer inte ihåg exakt hur det var.

Att den skuggar är dock inget problem. Jag skulle snarare tro att busken måste stå så nära att den i grenverket håller vatten som på något sätt sugs in i väggen. Sen finns ju risken med rötter som sticker iväg in i grannens avloppsrör eller förstör grannens snygga garageuppfart men det är nog en annan historia.

6. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

[Du får plantera eller ta bort planteringar hur du vill på din egen tomt.
    Det enda din granne får göra åt det är att klippa av grenar som sträcker sig in på hans tomt.]

Men hur är det då med Jonazz häck. Kan man plantera en häck i tomtgräns inne på den egna tomten, och sen kallt räkna med att grannen skall klippa häcken som växer in på dennes sida??

7. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Det är ju upp till grannen hur de vill ha det på sin sida.........
    men bäst är ju att man gör upp hur klippningen skall skötas.
    Jag känner till de som ansvarar för varsin sida av häcken och jag känner till fall där den ena grannen klipper häcken helt och hållet själv, men får gå in på den andres tomt för att nå hela häcken.

8. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Egentligen inte ens det - jämför regler för träd. Han får klippa om han gett dig möjlighet att åtgärda och du inte gjort det. Han får inte göra det så att det skadar trädet (häcken).
    Och åt ditt håll så får ditt träd(häck) inte vara inne på hans tomt.

Som vanligt är det luddigt - och som vanligt är det bästa att prata med varandra :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.