Har köpt nya fönster till mitt hus. Hade som krav ett lågt u-värde. Fastnade för en variant som hade ett värde på 0.9
När jag får hem fönstren så står det 1.1 på klistermärket på karmen.
Kontaktar säljaren som ska kolla upp detta. Hon återkommer och säger att jag har fått fel klistermärken. Jag har fått rätt värde.
Hon säger även att de har samma klistermärken till alla fönster.
Låter detta verkligen rimligt?
Hur ska jag kunna lita på dem?
Jag köpte fönstren för att få ett värde på 0.9 då känns det lite sisådär att montera dessa.
Går det att ta reda på vilket u-värde fönstren har?
Har svårt att se att dessa skulle kunna monteras i ett hus där det finns krav på 0.9.
Hur skulle ni ha gjort?
Monterat dem och litat på att ni fått rätt?
Känns lite som att om man tillverkar ett fönster med 0.9 så vill man nog att det ska stå på karmen också.
Tacksam för synpunkter på detta
När jag får hem fönstren så står det 1.1 på klistermärket på karmen.
Kontaktar säljaren som ska kolla upp detta. Hon återkommer och säger att jag har fått fel klistermärken. Jag har fått rätt värde.
Hon säger även att de har samma klistermärken till alla fönster.
Låter detta verkligen rimligt?
Hur ska jag kunna lita på dem?
Jag köpte fönstren för att få ett värde på 0.9 då känns det lite sisådär att montera dessa.
Går det att ta reda på vilket u-värde fönstren har?
Har svårt att se att dessa skulle kunna monteras i ett hus där det finns krav på 0.9.
Hur skulle ni ha gjort?
Monterat dem och litat på att ni fått rätt?
Känns lite som att om man tillverkar ett fönster med 0.9 så vill man nog att det ska stå på karmen också.
Tacksam för synpunkter på detta
Du kan kolla vad det är för isolerkassett du fått.
I princip alla flerglaskassetter har information tryckt på distansen mellan glasen.
Försök att se om du ser någon text tryckt i kanten (någonstans) mellan glasen.
I princip alla flerglaskassetter har information tryckt på distansen mellan glasen.
Försök att se om du ser någon text tryckt i kanten (någonstans) mellan glasen.
Tack för svar.A Anders243 skrev:
Står inget nog som kan ge information om att det skulle var 0.9
Bara en massa siffror och bokstäver. Skrev även och frågade om detta. Vad det skulle stå ifall jag fått rätt och det fick jag inget svar på. Lite oseriöst kan jag tycka.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 237 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 237 inlägg
Be om prestandadeklarationen och ce-märkningen på fönstret. Sen får du jämföra med märkningen med det du fått. Om du inte litar på säljaren kan du hålla inne en del av betalningen tills du fått svaret.
Du kan lägga upp bild på märkningen här som brukar sitta på utsidan av karmen.
Du kan lägga upp bild på märkningen här som brukar sitta på utsidan av karmen.
S sinuslinus skrev:
S sinuslinus skrev:
Tack för svar.S sinuslinus skrev:
Har lite svårt att släppa tanken på att det skickas ut fönster med högre värden än vad de har. Speciellt om det finns krav på 0.9 Lite svårt för en privatperson att veta vad man fått.
Har pratat med fabriken i fråga som hävdar att jag fått rätt värde. Får väl lita på det även om det känns konstigt att de skulle ha samma lappar till alla fönster och lite sådär att det inte går att se på något sätt vilket värde fönstren har, förutom klistermärket på karmen.. Frågade efter vad det ska stå i kassetten men det det fick jag inget svar på..
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 237 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 237 inlägg
På deras hemsida (om jag gissade rätt på tillverkare) så står det att skillnaden mellan 0,9 och 1,1 är argon i glaskasetten. Då borde det finnas en märkning med typ ”Ar” på märkningen på glaskasetten.
U värdet beräknas på en fönsterstorlek som är 1230x1480mm.
Så har man ett större eller mindre fönster är inte u-värdet 1.1.
Så har man ett större eller mindre fönster är inte u-värdet 1.1.
Ser ingen sådan märkning. Frågade även vad det skulle stå i kassetten utan att få något svar...S sinuslinus skrev: