Byggahus.se

Rätt typ av ventilation

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Jag har en enplans villa med självdragsventilation på 90 kvm.
    Vi har en fuktstyrd frånluftsfläkt i badrummet och köksfläkt som är kopplad till en gammal murstock.

Vi har inga tilluftsventiler men att det kommer väl in via fönstren...

Vi har en täljstenskamin i V-rummet å jag har märkt att det ibland kan vara svårt att tända den å det kan väl bero på för dålig tilluft? Ibland kan det även vara lite imma mellan fönstren på bara just ett å samma fönster i v-rummet.

1. Jag funderar på om man ska sätta in fönsterventiler i alla rum utom kök å badrum? (Vi har tegelfasad, därav fönsterventiler)

2. Byta ut badrumsfläkten till en som går hela tiden på lågvarv men som drar på fullt när det blir fuktigt?

3. Köksfläkten suger ju bara ut när den är på, är det bra att ha på den hela tiden eller finns det speciella köksfläktar som går hela tiden som man bara ökar när man lagar mat?

4. Har planer på att bygga om köket å ska nog därför dra ny köksventilation. Ska man då sätta en frånluftsfläkt i murstocken där köksfläkten sitter nu?

Oj nu blev det mycke men hoppas på svar...

2. P
    Medlem Nivå 10
    1. låter bra.
    2. Sån har jag, och det verkar fungera mycket bra! Imman på insidan av fönstren är borta.!
    3. Det ska tydligen finnas sånna som går på lågvarvhela tiden som man sedan manuelt kan öka/maxa
    4. Kanse inte i mustocken men i anslutning till den. Dock så är murstocken inte direkt slät vilket ger upphov till dåligt drag i pipan. Luften bromsas alltså upp. Helst bör det bara ett rör, har du tur så är murstockens kanaler tillräckligt stora för ett. Men det är nog inte så vanligt.

Dock ska du veta attjag inte är en expert utan en amatör innom även detta område ;)

3. I
    Medlem Nivå 2
    Vilken typ av uppvärmningsystem har du ?

4. T
    Medlem Nivå 1
    vattenburen värme, ved med elpatron...