Byggahus.se

Rätt till tjänstledighet för postdoc-studier?

1. I
    Medlem · Nivå 13
    En bekant till mig nekas tjänstledighet för postdoc-studier av sin arbetsgivare.

Företagets argument är något i stilen att en postdoc inte är till för att utveckla den som studerar utan har andra syften.

Någon här som är hemma på arbetsrätt? Låter mycket tveksamt i mina öron då Lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, https://lagen.nu/1974:981, inte begränsar på något vis vilka studier man vill ta sig för.

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Tycker också att det låter skumt. MEN frågan är väl iofs om "postdoc" studier är att anse som studier, eller som rent forskningsarbete.

3. I
    Medlem · Nivå 13
    Japp, det verkar inte helt självklart!

4. C
    Medlem · Nivå 17
    Kolla vad som gäller enligt kollektivavtalet då det i många avseenden går före lagen.

• Laddar…
  5. joflopp
    Medlem Nivå 11
    Doktorand är den som genomgår forskarutbildningen och som till slut blir doktor genom sin examen. Postdokstudier finns det mig veterligen inget som heter. Postdok är ingen utbildningsform utan är oftast den första anställning man som examinerad doktor får inom högskolevärlden. Postdok är vanligen knutet till ett stipendie och ett forskningsuppdrag.

Nu vet jag inte om alla har rätt till tjänstledighet för att prova nytt arbete, men då är den begränsad till sex månader och om jag minns rätt måste man lämna besked efter fyra månader huruvida man ämnar komma tillbaka eller inte.

• Laddar…
  6. I
    Medlem · Nivå 13
    Tack joflopp! Vi ska kolla upp vilka kollektivavtal som gäller och se om det finns något där om rätt att pröva nytt arbete.