Hallå! Vi har köpt ett 12v-batteri och en spänningsomvandlare till 230v för att kunna köra en vattenpump till vår vattenmantlade vedspis vid strömbortfall. Detta för att undvika att det kokar i ledningarna, men också av lite andra prepping-anledningar.
Har en fråga bara, när pumpen går på 230v från väggen så surrar den tyst och fint, men när jag kör den via spänningsomvandlaren surrar den märkbart mycket mer. Det är alltså inte själva vattenpumpen som låter utan det är el-relaterat. Samma typ av surrande ljud man hör i elcentraler eller ställverk, fast mycket lägre såklart.
Jag försöker förstå ifall detta är att vänta sig, eller ifall jag ska börja felsöka? Tex att pumpen av någon anledning får in för hög spänning eller något liknande? Bifogar bilder på prylarna nedan. Vad jag kan se så bör dom passa tillsammans.. Hade varit tacksam för lite tips!
-
-
3 mar 2022 11:14 #2
Sannolikt är det kurvformen på den konstgjorda sinusspänningen som ger upphov till missljud i pump/motorlindningar.
Inte mycket du kan göra åt detta skulle jag säga. Utgår från att pumpen för övrigt fungerar som den ska när den matas från omvandlaren..- Laddar…
-
3 mar 2022 11:16 #3
Den omvandlaren levererar modifierad sinusvåg vilket i princip är fyrkantvåg med brott i flankerna. Det ger mycket övertoner och det är därför det brummar annorlunda. Vill du ha samma ljud som vid nätdrift kan du använda en omvandlare som ger ren sinus. Men detta funkar om inte ljudet stör.
- Laddar…
-
-
3 mar 2022 11:21 #5
- Laddar…
-
3 mar 2022 11:30 #6
Perfekt, skönt att höra. Då kan vi ju ha den som nödkörning oavsett. Tack för snabb hjälp!
Liknande trådar
-
Trossbotten rasat in + rätta till sned plintgrund
Grund & Markarbeten -
Hyra bostadsrätten innan tillträde
Juridik -
Ojämnt underlag - tips för att rätta till…
Golv -
Solceller på markstativ avstånd till jordkabel högspänning
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Nyligen tillträtt hus med vattenskada - Dolt fel?
Försäkringar