Byggahus.se

Rätt plugg och skruv för betong och gips med olika längder?

1. P
    Medlem · 2 inlägg

puckholm

Medlem
    Hej!
    Har nyligen flyttat hemifrån och stött på lite problem vid uppsättning av gardiner.

Gardinen slog i den övre fönsterbrädan så jag har tänkt att sätta en träbit på 9mm mellan väggen och gardinens fäste för att på så sätt kunna "lyfta" ut gardinen lite. Dessa är de jag har där pluggen är på 6x33mm och skruven är på 4x40mm men kom på att pga träbiten på 9mm så blir ju helt plötsligt skruven 2mm kortare än pluggen istället för 7mm längre. Har via Google och detta forum förstått att skruven ska vara ett par mm längre men finns det undantag som bekräftar regeln? Tänker om det gäller för mer avancerade saker, om det kan bero på vikten på föremålet (gardinen väger 2,50kg)? Eller är det bara för mig att köpa nya grejer (tänker plugg som är 6x30mm och skruv som är 4x45mm borde funka då)?

Passar även på att fråga om val av plugg och skruv då jag tror att materialet i min vägg är gips och betong (min träborr slutade borra vid ca 28-29mm och därefter körde jag betongborr som funkade fint). Men vilken typ av plugg och skruv är bäst att använda i detta fallet då det både är gips och betong?

Bild på hur det ser ut ovanför fönstret och hur tanken är med träbiten (bortse gärna från sopsäckarna :rofl:).
    Tack!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    sc.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20220521_164442.jpg

2. raveper
    Hobbyelektriker · västragötaland · 5 343 inlägg

raveper

Hobbyelektriker
    Känns det som det sitter fast kan du nog vara lugn även om dina funderingar på längre skruv stämmer.
    Det man kan tänka sig är att det lossnar med tiden om det används och dras i väldigt mycket men troligen inte.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.