Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Är det verkligen en signifikant skillnad? Visst blir det som du skriver. Men samtidigt bör självcirkulationen fixa det.

Redigerat:
Staffans2000
Det var för väl!
Liteavvarje begrep lika lite som jag, och med din beskrivning är det inte så konstigt.
Läs daniels svar. Det är det första korrekta

R Rignin skrev:
Ach nu trillar poletten ner tror jag, det emot väggen behåller mer värme men det inre avger mer och blir kallare.
Nu förvirrar du oss igen! Men denna gång tror att jag fattar ändå. Ditt element består av två identiska sidor. Tanken är att de skall cirkulera lika mycket vatten i båda, och därmed skall dom bli ungefär lika varma. Blir den YTTRE inte lika varm som den INRE beror det sannolikt på att luften cirkulerar lättare förbi densamma än den inre.
Så du ser!
Sensmoralen är att det är väldigt viktigt att man skriver väl utarbetade frågor och läser igenom dom flera gånger!
Och det är inte alltid den som kommer med självklara, långa och komplicerade svar som har rätt.

Staffan

Vad har frysning med det hela att göra? Hur kunde Litetavvarje dra slutsatsen att det är ett 60-80 system utifrån frågeställningen?

Staffans2000
useless useless skrev:
Vad har frysning med det hela att göra? Hur kunde Litetavvarje dra slutsatsen att det är ett 60-80 system utifrån frågeställningen?
Det kan man verkligen undra!

L
useless useless skrev:
Måste nog gå in igen

Allt enligt svar på min frågeställning till TS
Man måste alltid utgå från ruta 1 , för att se vad frågeställningen avser från TS för sin fråga
kommer det lite diffust så måste frågor ställas för att komma rätt

Vet inte hur mycket du och visa andra vet om värmekällor och flöden i vattenburna värmesysstem , det som är viktigaste för detta är följande
Viken värmekälla är det , lågtemp 45/55 eller högtemp 60/80
Beräkning av radiatorers storlek i m2 yta för att avge rätt mängd värme , vid respektive temperaturer
Viket flöde som ska tillgodose värmebehovet i huset

Hoppas att detta ger dig något
Utan att vara alltför mycket ut med hakan , så kan man osökt undra hur det är med kunskapsbankan hos somliga som kritiserar och framför , HELT FEL , samt har åsikter om allt möjligt i många inlägg .
Det kan vara hack i hårddisken eller virus där som ställer till det , då får man vara försiktig med uppgifterna och framförande från den och hålla en låg profil

Var det ett svar på min fråga?

L
useless useless skrev:
Var det ett svar på min fråga?
Kansdke du ska läsa hela tråden en gång till och analysera vad som sagts och svarats
En del kanske , men det beror på har man tolkar skrifterna och orden
Det med frysning kan vara husets eller personligt , och det är inte relevant vad som är vad , bara så att inte ordet frysning kommer till TS , så det är upp till dig att tänka rätt eller fel i den saken ,
men inte kommentera på ett sådant sätt som du gjort . Det är inget bra
Är något oklart så fråga gärna

L Liteavvarje skrev:
Är något oklart så fråga gärna
Hur kom du fram till att det är ett 60-80 system? Jag är nyfiken för jag vill lära mig mer...

L
useless useless skrev:
Hur kom du fram till att det är ett 60-80 system? Jag är nyfiken för jag vill lära mig mer...
OK bra att du frågade , han har en kombipanna , sådana brukar vara
Exempel Olja +el , Pellets + el Ved +el och bara El ,dessa är högtemppannar och arbetar
i skiktet 60/80 system , max 80 ut och 60 in , dom kan även gå på sparlåga med mindre temp , dom styrs till 100% av utomhusgivare + ev . innomhusgivare
Lågtemp 45/55 är till största delen värmepumpar max 55 ut och 45 in , finns dom som kan ge upp till 60 men är inte ekonomiskt , kompressorn får jobba rätt kraftigt då
Hoppas att du är nöjd med svaret

MVH liteavvarje

Det var inte svar på min fråga.

Staffans2000
L Liteavvarje skrev:
Måste nog gå in igen

Allt enligt svar på min frågeställning till TS
Man måste alltid utgå från ruta 1 , för att se vad frågeställningen avser från TS för sin fråga
kommer det lite diffust så måste frågor ställas för att komma rätt

Vet inte hur mycket du och visa andra vet om värmekällor och flöden i vattenburna värmesysstem , det som är viktigaste för detta är följande
Viken värmekälla är det , lågtemp 45/55 eller högtemp 60/80
Beräkning av radiatorers storlek i m2 yta för att avge rätt mängd värme , vid respektive temperaturer
Viket flöde som ska tillgodose värmebehovet i huset

Hoppas att detta ger dig något
Utan att vara alltför mycket ut med hakan , så kan man osökt undra hur det är med kunskapsbankan hos somliga som kritiserar och framför , HELT FEL , samt har åsikter om allt möjligt i många inlägg .
Det kan vara hack i hårddisken eller virus där som ställer till det , då får man vara försiktig med uppgifterna och framförande från den och hålla en låg profil

Men ge dig!
Du fattade ju lika lite som oss andra. Som jag tidigare sagt, tycker jag att du oftast sprutar ur dig relevanta svar i en förbluffande hastighet, och då är det oundvikligt att det då och då går käpprätt åt skogen. Och när det sker, är det bara att erkänna -jag hade inte en susning om vad jag skrev! Svårare än så, är det inte! Errare humanum est!

Staffan

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Staffans2000
L Liteavvarje skrev:
OK bra att du frågade , han har en kombipanna , sådana brukar vara
Exempel Olja +el , Pellets + el Ved +el och bara El ,dessa är högtemppannar och arbetar
i skiktet 60/80 system , max 80 ut och 60 in , dom kan även gå på sparlåga med mindre temp , dom styrs till 100% av utomhusgivare + ev . innomhusgivare

MVH liteavvarje
Stopp stopp stopp.
Nu är du igång igen.
Din panntyp kan lika gärna vara manuellt styrd med en handjagad shunt.

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men ge dig!
Du fattade ju lika lite som oss andra. Som jag tidigare sagt, tycker jag att du oftast sprutar ur dig relevanta svar i en förbluffande hastighet, och då är det oundvikligt att det då och då går käpprätt åt skogen. Och när det sker, är det bara att erkänna -jag hade inte en susning om vad jag skrev! Svårare än så, är det inte! Errare humanum est!

Staffan[/QUOTE
Osökt kan man undra om du är avundsjuk på mig , det är bara att kontrollera bästa svar , där du har 3 st och jag har 46 st , vad innebär detta .
Att jag har lite mer i min databank än dig , utan hack och virus i den , så jag tror nog att du ska hålla inne med dina så att säga syrliga kommentarer , det kan straffa sig på längre sikt , men ingen vet när

L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Stopp stopp stopp.
Nu är du igång igen.
Din panntyp kan lika gärna vara manuellt styrd med en handjagad shunt.
NU pratades det inte om styrning ut på värmen , utan om värmekällan , den är i klassen högtemp så där har du fel i ditt inlägg
Det finns nog en och annan gammal räv till röris här på forumet som har sina betänkligheter på dina inlägg här ,du har varit med sen 2007 och är en räv i tid på forumet
Dom kanske tycker att det är beklämmande det du framför och håller sig lite lågt ,
men det kanske kommer något , man vet aldrig

Det som möjligen är beklämmande är att framtoningen i dina svar antyder att du har 100% rätt i alla avseenden. Därmed inte sagt att du säkert ofta har rätt, men det skadar inte med lite ödmjukhet.
Rätta mig gärna, men jag tror inte att 100% av alla kombipannor styrs med en utegivare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.