Byggahus.se

Rätt marginal på bolånen

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 356 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Med dagens rekordlåga räntor finns risk att du tar mer bolån än du har råd med. Så här får du rätt nivå på bolånen och marginaler i privatekonomin.

Du kan läsa artikeln här: Rätt marginal på bolånen

2. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Jens

Det är ju jättesmart att sätta undan mer pengar nu när räntorna är så låga, men att ha ett transaktionskonto som man sparar många tusen på i månaden är inte ett särskillt effektivt sparande. Sätt av så mycket pengar som nämns i artikeln (minst) men se till att med jämna mellanrum placera dessa pengar smartare så att de förräntar sig. En förutsättning är naturligtvis att man redan har en buffert på ett lättåtkomligt konto för när något oförutsätt inträffar, men utöver detta är det bara dumt att ha sparkapital liggandes i ett bankkonto.

3. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Gäst

Sannolikt kommer räntorna att stiga. Räntor uppåt 6% kommer tyvärr att slå hårt mot den svenska ekonomin. Under senare år har fler och fler bostadsformer konverterats till äganderätt och lett in folk i lånekarusellen.

Det är alltid lätt att säga att man ska belåna sig rimligt, men faktum är att; speciellt i storstäderna; så blir man fartblind. Man börjar buda med illamående och slutar slutligen ett par veckor senare med ett välmående efter sitt köp av lägenheten.Tyvärr så finns det ingen som kan leda under denna process och det mesta verkar bara till att tuta och köra. Hade det varit annorlunda hade vi inte haft snittamorteringar på 91 år.

Jag tycker det är viktigt att påpeka att dagens låga räntor var tänkta att simulera konsumtion och för att hålla folk i arbete.

Man måste dessutom vara införstådd med risken att lägga undan pengar. Med en väntad inflation eller hyperinflation finns det stor risk att ens sparade pengar äts upp i framtiden på väldigt kort period.

Tänk på att mycket är billigt att köpa just nu. Nuvarande deflation och mängder av konkurser gör att man kan fynda i princip alla varusegment.

Köp det som man länge velat köpa och samtidigt spara pengar på konto med insättningsgaranti med räntesatser på 2-3%. Man ska vänta in EU's låneregleringar i Juni nästa år. Glöm inte att detta är ett globalt finansproblem; alla sitter i samma båt som är oerhört tungrodd.

4. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

smart, problemet är bara att dom som mest av alla skulle behöva lägga undan en rejäl buffert för att klara högre räntor, knappast kommer att göra det, dom hushåll son tjänar 100000 i månaaden klarar sig ändå-

5. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Ska man klara sig på en lön och sex procents ränta?

Get real! Du har inte ens råd att bo i lägenhet med en lön.

Vilken planet bor de där ekonomerna på?

6. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Ska man klara sig på en lön och sex procents ränta?

Get real! Du har inte ens råd att bo i lägenhet med en lön.

Vilken planet bor de där ekonomerna på?

7. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym

Det finns ingen fördel med att amortera. Det är ju möjligt att binda bolåneräntan till ca 3,7 procent idag. Det är ju inte så svårt att investera pengarna i något som ger en bättre utdelning, finns väl till och med räntebärande konton med bättre sparränta. Dessutom kan du komma åt pengarna igen om du behöver utan att ta banklån.

8. E
    Anonym

Ej verifierad

Anonym
    Skrivet av: Mackan

Ok, som vi kan se är det nu c:a 4 år sedan kommentarerna ovan pratar om räntor på 6%.

Jag undrar: när kommer det ränteläget egentligen?

Jag har suttit i hyresrätt sedan i början på 2000-talet och väntat på krascher etc. Vi har haft både dotcombubbla och finanskris sedan dess.

Har priserna gått ner? Nej.

Har räntan gått upp långvarigt? Nej.

Har jag kunnat göra ett klipp efter det att marknaden kraschade? Nej.

Bor jag fortfarande i hyresrätt och är väldigt bitter för att jag lyssnat på alla andra i samma situation som år efter år efter år pratat om den stora kraschen som ska ge mig möjlighet att flytta in i ett fint hus? Ja.

Nä, det blir nog inte den där kraschen som många av oss längtat efter i snart 2 decennier.

Låt oss vara ärliga mot varandra och inse detta tillsammans.

Låt oss upptäcka tillsammans, att om det en dag blir verklighet så är det för att den svenska ekonomin klappat ihop så totalt att väldigt få av oss har något jobb att gå till och att vi kommer knappast vara sugna på att ta över ett hus som är så misskött - pga att de tidigare ägarna var så belånade att de inte hade råd att underhålla det - att det kommer bli en mardröm i tid och pengar att realisera vår gamla dröm.

Låt oss inse detta nu. Innan vi överhuvudtaget inte har råd att köpa något eget, annat än på landsbygden, långt från civilisationen - med skadedjuren som granne.

Vad väntar vi på egentligen? Livet är här och nu! Jag vill inte flytta in i drömhuset ett år innan jag lämnar jorden pga hög ålder.

Hoppas denna tråden är stängd en gång för alla nu. Ta hand om er, så kanske vi ses i min trädgård.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.