Rätt mängd vatten till nyplanterade frilandsodlade tujor ("rotklump")

642 läst  2 svar

1. kramfors
    Medlem Nivå 7
    När man planterat thujor som inte är krukodlade, dvs odlade på friland och fått sina rötter till stor del avkapade i samband med uppgrävning, gäller det att bevattna rätt för att plantorna skall klara sig.

Din tuja har ett mycket litet rotsystem i förhållande till kronan och är därför känsligare för uttorkning under den första tiden som plantan etablerar sig. Stark sol och vind påskyndar uttorkningen.

Samtidigt måste man ta hänsyn till att alla Thujor men särskilt Thuja Occidentalis Smaragd är känsliga för rotröta. Om jorden är konstant fuktig ruttnar de finaste rötterna vilket kan leda till att plantan skadas eller dör. Därför måste jorden få tillfälle att "torka till" mellan bevattningarna.

Balansgången mellan att å ena sidan förse plantan med tillräckligt med vatten och å andra sidan låta jorden torka ut mellan vattningarna är mycket svårt när plantan är nyplanterad på våren. Särskilt svårt kan det vara om det blir en värmebölja alldeles i samband med planteringen. Det blir en svår ekvation att lösa.

Min strategi (just nu)
    Efter en serie med många varma tidiga maj-dagar med temperaturer över 28 grader och full sol tänker jag vattna mer sällan så fort extremvärmen lagt sig. Jag tänker köra med droppslangen 8 timmar var tredje dag fram till slutet av Juni. (Då har häcken stått i två månader och rimligen fått lite mer rötter) Regnar det mycket kan det bli mer sällan. Sen övergår jag till att bevattna en gång per vecka men kontrollerar så att det inte blir helt torrt i intilliggande jorden.

Funderingar (jag tycker och tror)
    Thujor borde kunna absorbera fukt genom sina gröna växtdelar. Jag tycker att det borde underlätta att "duscha" Tujorna lätt på kvällen. Då får de ju lite fukt samtidigt som rötterna inte blöts ner. Någonstans har jag läst att Thujor inte ska vattnas på de gröna delarna för att de kan brännas då. Jag tror det kan ligga något i det om man gör det medans solen fortfarande ligger på. Duschar man plantorna på kvällen kan jag inte se hur det kan skada.

Man kan hjälpa thujor som är i etableringsfasen genom att skydda dom med skuggväv mot stark sol.

Har jag fel? -Vad tycker du?
    Allt ovanstående är slutsatser jag dragit själv genom att läsa på en mängd olika ställen. Det är svårt för mig att säga hur mycket som är "vetenskap och beprövad erfarenhet" och vad som är rent svammel. Många tyckare finns det som sagt. Kanske har du haft liknade funderingar som de jag tar upp ovan? Tveka inte att kommentera eller rätta mig om du tycker jag har fel.

:)

2. B
    Medlem · Nivå 17
    Man kan alltid göra ett litet 10-15 cm djupt hål i utkanten av tujans rotsystem och där känna efter med fingret om det är torrt, fuktigt eller blött. Är det torrt så vattnar man tills det på samma djup är ordentligt fuktigt.

Vattendroppar fungerar som förstoringsglas och kan fokusera infallande ljus så att i en fläck blir extremt varmt. Det inträffar förstås inte när solen lyser så starkt. Jag skulle tro att största nyttan med att duscha växter är att det höjer luftfuktigheten och därmed minskar avdunstningen av vatten från bladen/barren (beroende på växt).

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 11
    Vi anlade en Thujahäck för några år sen. Där grävde jag ett lite djupare planteringsschakt och la ner dränering. Vattnade sen med droppslang, Även om jag lämnade vattnet på eller om det blev skyfall dränerades överflödet bort. Fungerade ypperligt. Thujorna växte enormt mycket och var alltid fina och gröna.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: