När man planterat thujor som inte är krukodlade, dvs odlade på friland och fått sina rötter till stor del avkapade i samband med uppgrävning, gäller det att bevattna rätt för att plantorna skall klara sig.

Din tuja har ett mycket litet rotsystem i förhållande till kronan och är därför känsligare för uttorkning under den första tiden som plantan etablerar sig. Stark sol och vind påskyndar uttorkningen.

Samtidigt måste man ta hänsyn till att alla Thujor men särskilt Thuja Occidentalis Smaragd är känsliga för rotröta. Om jorden är konstant fuktig ruttnar de finaste rötterna vilket kan leda till att plantan skadas eller dör. Därför måste jorden få tillfälle att "torka till" mellan bevattningarna.

Balansgången mellan att å ena sidan förse plantan med tillräckligt med vatten och å andra sidan låta jorden torka ut mellan vattningarna är mycket svårt när plantan är nyplanterad på våren. Särskilt svårt kan det vara om det blir en värmebölja alldeles i samband med planteringen. Det blir en svår ekvation att lösa.

Min strategi (just nu)
Efter en serie med många varma tidiga maj-dagar med temperaturer över 28 grader och full sol tänker jag vattna mer sällan så fort extremvärmen lagt sig. Jag tänker köra med droppslangen 8 timmar var tredje dag fram till slutet av Juni. (Då har häcken stått i två månader och rimligen fått lite mer rötter) Regnar det mycket kan det bli mer sällan. Sen övergår jag till att bevattna en gång per vecka men kontrollerar så att det inte blir helt torrt i intilliggande jorden.

Funderingar (jag tycker och tror)
Thujor borde kunna absorbera fukt genom sina gröna växtdelar. Jag tycker att det borde underlätta att "duscha" Tujorna lätt på kvällen. Då får de ju lite fukt samtidigt som rötterna inte blöts ner. Någonstans har jag läst att Thujor inte ska vattnas på de gröna delarna för att de kan brännas då. Jag tror det kan ligga något i det om man gör det medans solen fortfarande ligger på. Duschar man plantorna på kvällen kan jag inte se hur det kan skada.

Man kan hjälpa thujor som är i etableringsfasen genom att skydda dom med skuggväv mot stark sol.

Har jag fel? -Vad tycker du?
Allt ovanstående är slutsatser jag dragit själv genom att läsa på en mängd olika ställen. Det är svårt för mig att säga hur mycket som är "vetenskap och beprövad erfarenhet" och vad som är rent svammel. Många tyckare finns det som sagt. Kanske har du haft liknade funderingar som de jag tar upp ovan? Tveka inte att kommentera eller rätta mig om du tycker jag har fel.

:)

BirgitS
Man kan alltid göra ett litet 10-15 cm djupt hål i utkanten av tujans rotsystem och där känna efter med fingret om det är torrt, fuktigt eller blött. Är det torrt så vattnar man tills det på samma djup är ordentligt fuktigt.

kramfors kramfors skrev:
Någonstans har jag läst att Thujor inte ska vattnas på de gröna delarna för att de kan brännas då. Jag tror det kan ligga något i det om man gör det medans solen fortfarande ligger på. Duschar man plantorna på kvällen kan jag inte se hur det kan skada.
Vattendroppar fungerar som förstoringsglas och kan fokusera infallande ljus så att i en fläck blir extremt varmt. Det inträffar förstås inte när solen lyser så starkt. Jag skulle tro att största nyttan med att duscha växter är att det höjer luftfuktigheten och därmed minskar avdunstningen av vatten från bladen/barren (beroende på växt).

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
A
Vi anlade en Thujahäck för några år sen. Där grävde jag ett lite djupare planteringsschakt och la ner dränering. Vattnade sen med droppslang, Även om jag lämnade vattnet på eller om det blev skyfall dränerades överflödet bort. Fungerade ypperligt. Thujorna växte enormt mycket och var alltid fina och gröna.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
Har precis satt 60st frilandsodlade Thuja Brabant 140-160cm med rotklump och funderar över om de kräver mer och tätare bevattning än detsamma på kruka? Planerat att vattna 2-3 gånger i veckan nu i början och ca 15 liter per planta med droppslang.

Bör man ha rutin på vattningen även om det regnar då och då på våren?

Vi lät juteväven runt klumpen sitta kvar då de sa den håller ihop rotsystemet bättre och multnar bort efter en månad. Hoppas det funkar :)

BirgitS
Bricco Bricco skrev:
Har precis satt 60st frilandsodlade Thuja Brabant 140-160cm med rotklump och funderar över om de kräver mer och tätare bevattning än detsamma på kruka? Planerat att vattna 2-3 gånger i veckan nu i början och ca 15 liter per planta med droppslang.

Bör man ha rutin på vattningen även om det regnar då och då på våren?
Hur mycket vatten som behövs beror på sol, vind, temperatur, regn och jordmån. Man bör känna efter hur jorden känns 10-20 cm ner och den ska vara fuktig men inte våt.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket vatten som behövs beror på sol, vind, temperatur, regn och jordmån. Man bör känna efter hur jorden känns 10-20 cm ner och den ska vara fuktig men inte våt.
Behöver en frilandsodlad på rotklump ofta mer vatten än en krukodlad tro? Deras rotsystem är väl lite avhugget. Dock hävdade min Trädgårdshandlare att han utvärderat och att rotklump etablerade sig snabbare och såg friskare ut då rötterna troligen ligger i naturlig riktning för tillväxt och inte i ett virrvarr som i kruka.

Thujor med gula spetsar och bevattningsslang i ett trädgårdsdike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Thujaplantor med gulnande toppar och nålar, planterade vid droppslang för bevattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här med bevattning till thujor är ju en hel vetenskap . Har själv satt 87st 60-80cm krukodlade brabanter den 12/5 i ett 29m långt dike. Grävt 50*50 med minigrävare och bytte ut all jord mot Hasselfors frilandsjord. Vattnat med droppslang

9 dagar efter plantering börjar de sloka och bli gul/ljusbruna överst samt längst ut i nålarna efter kanterna.

Då jag är föräldraledig och halvt nördig har jag nu läst allt på nätet och sett alla videos av intresse på YT. Det svåra med att de blir gula är att det kan vara för lite vatten, för mycket vatten eller näringsbrist .. missade att man ska reda ut rotsnurr vid plantering så det skulle kunna vara vilket som helst av de tre

Stället jag köpte de av sa "vattna igenom ordentligt vid plantering, låt gå 3-4 dagar, låt den droppslangen vara på 24h, upprepa"

Pratade med en trädgårdsmästare på plantagen som sa att jag mest troligt övervattnat de, 1200L var 3e dag har blivit knappt 14L/planta. Hon och försäljaren som sett bilder har rekommenderat att vattna mer sällan så nu har jag stenkoll på jorden och försöker göra rotblöta på 30mm precis före jorden nere vid plantorna blir torr.
Då växten härstammar från USA har deras info varit av intresse också, de säger att man ska ge "1 inch of water per week" vilket betyder 25mm.

Då de är planterade med ca cc30 så ger ju 25-30mm bevattning/regn ca 5L per planta.

5L per planta tycker jag låter lite .. spec när man läser hur alla säger att thujan älskar vatten. Men 25-30mm är kanske det man ska förhålla sig till.

Hur mkt bevattning ger 8h med din droppslang?

B Bzr skrev:
[bild]
[bild]

Det här med bevattning till thujor är ju en hel vetenskap . Har själv satt 87st 60-80cm krukodlade brabanter den 12/5 i ett 29m långt dike. Grävt 50*50 med minigrävare och bytte ut all jord mot Hasselfors frilandsjord. Vattnat med droppslang

9 dagar efter plantering börjar de sloka och bli gul/ljusbruna överst samt längst ut i nålarna efter kanterna.

Då jag är föräldraledig och halvt nördig har jag nu läst allt på nätet och sett alla videos av intresse på YT. Det svåra med att de blir gula är att det kan vara för lite vatten, för mycket vatten eller näringsbrist .. missade att man ska reda ut rotsnurr vid plantering så det skulle kunna vara vilket som helst av de tre

Stället jag köpte de av sa "vattna igenom ordentligt vid plantering, låt gå 3-4 dagar, låt den droppslangen vara på 24h, upprepa"

Pratade med en trädgårdsmästare på plantagen som sa att jag mest troligt övervattnat de, 1200L var 3e dag har blivit knappt 14L/planta. Hon och försäljaren som sett bilder har rekommenderat att vattna mer sällan så nu har jag stenkoll på jorden och försöker göra rotblöta på 30mm precis före jorden nere vid plantorna blir torr.
Då växten härstammar från USA har deras info varit av intresse också, de säger att man ska ge "1 inch of water per week" vilket betyder 25mm.

Då de är planterade med ca cc30 så ger ju 25-30mm bevattning/regn ca 5L per planta.

5L per planta tycker jag låter lite .. spec när man läser hur alla säger att thujan älskar vatten. Men 25-30mm är kanske det man ska förhålla sig till.

Hur mkt bevattning ger 8h med din droppslang?
Droppslang på i 24h?? Du måste övervattna rejält. Jag har mätare på min 15m droppslang från gardena. På 3h ger den ca 700 liter. Vattnar du 24h har du pytsat ut 5600 liter på 15m häck. 15m häck borde vara ca 45 plantor i den storleken så ca 125 liter per planta..

Jag hade ett parti thujor jag vattnade nojjigt som blev väldigt gula. Bestämde mig för att svälta dom lite och vips blev de gröna och fina. Så vattna inte för mycket är mitt tips. Bättre vattna rejält mer sällan och svälta dom emellan. Nyplanterat och +20-25 grader så ger jag dom vatten 2-3 gånger i veckan med 15m droppslang 2-3h per gång. Det ger ca 5-700l vatten per gång. Men gräv ner ca 15-20 cm i utkant plantan och känn på jorden då det är många saker som påverkar antalet tillfällen att vattna. Du ska kunna forma en fuktig boll men det ska inte droppa vatten ur den och den ska inte falla isär. Då är det lagom.

• Gilla
Nilsson60
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Droppslang på i 24h?? Du måste övervattna rejält. Jag har mätare på min 15m droppslang från gardena. På 3h ger den ca 700 liter. Vattnar du 24h har du pytsat ut 5600 liter på 15m häck. 15m häck borde vara ca 45 plantor i den storleken så ca 125 liter per planta..

Jag hade ett parti thujor jag vattnade nojjigt som blev väldigt gula. Bestämde mig för att svälta dom lite och vips blev de gröna och fina. Så vattna inte för mycket är mitt tips. Bättre vattna rejält mer sällan och svälta dom emellan. Nyplanterat och +20-25 grader så ger jag dom vatten 2-3 gånger i veckan med 15m droppslang 2-3h per gång. Det ger ca 5-700l vatten per gång. Men gräv ner ca 15-20 cm i utkant plantan och känn på jorden då det är många saker som påverkar antalet tillfällen att vattna. Du ska kunna forma en fuktig boll men det ska inte droppa vatten ur den och den ska inte falla isär. Då är det lagom.
Jag tyckte det lät mycket jag med så jag har kört ca 10-20L per planta per gång. Ca 1km3-1.5km3 vatten delat på 87 plantor. 29m droppslang med 1.6L/hål per timme skulle ha gett 42L/planta så körde aldrig fullt så mkt.

Har alltid haft koll på fuktigheten i jorden och ca 10 dagar efter planteringen med vattning 2-3ggr/vecka lät jag det torka upp något, ett råd som försäljaren också tyckte. Antar att brist på syre gör att thujan sloknar o gulnar. Det blev lite bättre men jag har inte lämnat att jag kan slappna av helt än.

Jag antar att man inte kan ha något bevattningsråd som funkar rent generellt utan man måste hålla koll på jorden såsom du beskriver. En annan säger 20L per planta var 7-10 dag. Men det är bara ett råd bland 100 när man börjar lusläsa om thujor ...

Jag upplever också det du säger att när man minskar den nojjiga bevattningen så ser plantorna bättre ut.

Tack för svaret. Känns skönt att bolla med någon som varit där jag är nu.

• Gilla
Nilsson60 och 1 till
  • Laddar…
B Bzr skrev:
Jag tyckte det lät mycket jag med så jag har kört ca 10-20L per planta per gång. Ca 1km3-1.5km3 vatten delat på 87 plantor. 29m droppslang med 1.6L/hål per timme skulle ha gett 42L/planta så körde aldrig fullt så mkt.

Har alltid haft koll på fuktigheten i jorden och ca 10 dagar efter planteringen med vattning 2-3ggr/vecka lät jag det torka upp något, ett råd som försäljaren också tyckte. Antar att brist på syre gör att thujan sloknar o gulnar. Det blev lite bättre men jag har inte lämnat att jag kan slappna av helt än.

Jag antar att man inte kan ha något bevattningsråd som funkar rent generellt utan man måste hålla koll på jorden såsom du beskriver. En annan säger 20L per planta var 7-10 dag. Men det är bara ett råd bland 100 när man börjar lusläsa om thujor ...

Jag upplever också det du säger att när man minskar den nojjiga bevattningen så ser plantorna bättre ut.

Tack för svaret. Känns skönt att bolla med någon som varit där jag är nu.
Någonstans läste jag att vattningsråden som ges till konsument är de som odlarna går efter. Och förutsättningarna är helt olika mellan odlarna och konsumentens dike i en gräsmatta så många övervattnar. Så jag tror enda sättet är att känna på jorden och lära sig takten som behövs för sitt eget område. Har satt 25m till för några veckor sen och försöker hitta rätt takt nu. Än så länge går det bra men blev orolig när värmen tryckte på nyss då de ju inte rotat sig än och står i sol och vind hela dagen. Tror det ska gå väldigt långt innan man misshandlar de till torka. Har ett par över i en hink med öppen rot som jag misshandlar rätt mycket och de är frodigt gröna efter snart en månad än.

Koppla på en sådan så har du bättre koll på mängden.

https://www.proffsmagasinet.se/trad...MIv83Dv5iL8QIVR_iyCh3fdQZrEAQYAiABEgJH3_D_BwE

• Gilla
Bzr
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Någonstans läste jag att vattningsråden som ges till konsument är de som odlarna går efter. Och förutsättningarna är helt olika mellan odlarna och konsumentens dike i en gräsmatta så många övervattnar. Så jag tror enda sättet är att känna på jorden och lära sig takten som behövs för sitt eget område. Har satt 25m till för några veckor sen och försöker hitta rätt takt nu. Än så länge går det bra men blev orolig när värmen tryckte på nyss då de ju inte rotat sig än och står i sol och vind hela dagen. Tror det ska gå väldigt långt innan man misshandlar de till torka. Har ett par över i en hink med öppen rot som jag misshandlar rätt mycket och de är frodigt gröna efter snart en månad än.

Koppla på en sådan så har du bättre koll på mängden.

[länk]
Tack för tips.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.