1 571 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Rätt huvudsäkring?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 620 inlägg
Hej!
Jag har loggat strömmarna genom huvudsäkringarna under 1 år.
- Ren förbrukning när det är -20 grader ute mitt i vintern toppar på 33-35A.
- Export/produktion sommartid peakar på ca 25-27A.
Vi har 50A huvudsäkring idag (hade 63A tidigare). Huvudledningen till uthuset där solcellsanläggningen sitter var tidigare avsäkrad 35A men höjdes av solcellsinstallatörerna till 50A (då vi fortfarande hade 63A huvudsäkring).
Jag vill utreda möjligheterna att gå ner till 35A abonnemangssäkring och spara 7500 kr/år. Utifrån mina mätningar så ser det ju lugnt ut, men kan det finnas andra anledningar att ligga på 50A? Selektivitet är så klart en aspekt, kanske är dumt att köra 35A både abonnemangssäkring och avskärning för huvudledningen till uthuset med solcellsanläggningen? 25A blir ju för lågt här.
Tacksam för all input, utom frågor huruvida jag har ett hönshus.
Jag har loggat strömmarna genom huvudsäkringarna under 1 år.
- Ren förbrukning när det är -20 grader ute mitt i vintern toppar på 33-35A.
- Export/produktion sommartid peakar på ca 25-27A.
Vi har 50A huvudsäkring idag (hade 63A tidigare). Huvudledningen till uthuset där solcellsanläggningen sitter var tidigare avsäkrad 35A men höjdes av solcellsinstallatörerna till 50A (då vi fortfarande hade 63A huvudsäkring).
Jag vill utreda möjligheterna att gå ner till 35A abonnemangssäkring och spara 7500 kr/år. Utifrån mina mätningar så ser det ju lugnt ut, men kan det finnas andra anledningar att ligga på 50A? Selektivitet är så klart en aspekt, kanske är dumt att köra 35A både abonnemangssäkring och avskärning för huvudledningen till uthuset med solcellsanläggningen? 25A blir ju för lågt här.
Tacksam för all input, utom frågor huruvida jag har ett hönshus.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 330 inlägg
Selektivitet får man försaka i privatbostäder. Det är ju inte rimligt att betala för en större mätarsäkring bara för att få selektivitet. Men det är du som bestämmer. Det låter som ett solklart fall av att säkra ned till 35 A.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 620 inlägg
Okej, då släpper vi selektivitetskortet.
Finns det något annat att beakta utöver strömmarna genom säkringarna? Typ att en för klen säkring skulle...sabba nån förimpendans...eller vad som...något man inte tänker på? Eller är det så enkelt som att mäta strömmarna och därefter välja minsta möjliga lämpliga säkring?
Finns det något annat att beakta utöver strömmarna genom säkringarna? Typ att en för klen säkring skulle...sabba nån förimpendans...eller vad som...något man inte tänker på? Eller är det så enkelt som att mäta strömmarna och därefter välja minsta möjliga lämpliga säkring?
Nix inte märkbart på något sätt i praktiken, utom då selektivitet som ni redan varit inne på, bara välja minsta möjliga.S stugan_i_skogen skrev:Okej, då släpper vi selektivitetskortet.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 620 inlägg
Ja precis det är tanken, att skruva i och köra med 35A ett år och se att det funkar och sen officiellt sänka.Tommty skrev:
Jag tänkte på om det var någon annan risk man inte tänkte på, elbolaget har nämligen utlovat en fin avgift om vi behöver gå upp till 50/63 igen
Om du har loggat, hur många timmar per år är det över t.ex. 30A?
Det brukar ju alltid finnas något/några förbukningspunkter man skulle kunna sätta effektvakt på, och tillfälligt minska förbrukningen med automatik ifall 35A inte räcker.
Det brukar ju alltid finnas något/några förbukningspunkter man skulle kunna sätta effektvakt på, och tillfälligt minska förbrukningen med automatik ifall 35A inte räcker.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 620 inlägg
Över 30A sker väl kanske... ja det är ju inte mer än 1 timme per dag iallafall.B BSOD skrev:
Det är tyvärr lite svårt att komma åt med effektvakter (mer än på framtida elbilsladdning) eftersom det är ett spretigt lokalt nät på en fd. jordbruksfastighet med långa avstånd mellan (under-)centraler och mätarskåpet. Jag har jobbat med att flytta runt 1-fas förbrukare som ofta körs samtidigt så inte allt ska ligga på L1, och det har gett resultatet att vi ligger under 35A i regel. Vid ett tillfälle när någon kopplat in 2 st 1-fas byggfläktar på samma fas som diverse vitvaror så peakade vi på 47A i några minuter, men det är rekordet.
Sett över ett dygn är snittet 25A per fas när det är smällkallt ute, och av dessa utgör värmepumpen antingen 9A eller 18A ca, beroende på om 1 eller 2 kompressorer körs. Nibe rekommenderar 35A säkring till värmepumpen. Det finns inget eltillskott till värmepumpen. Startström 42A.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 330 inlägg
Jag det det låter som att du gjort mätningar mer än väl för att med säkerhet säga att 35 A kommer att fungera. De klarar 47 A för den händelse att man kör något tungt samtidigt.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 620 inlägg
Tack alla!
Klicka här för att svara