Byggahus.se

Rätt husform till tomt

1. Lopisto
    Medlem · 20 inlägg

Lopisto

Medlem
    Hej allihopa!

Detta kanske är en för bred fråga, men tänkte att jag frågar iaf :)

Vi har precis köpt tomt och sitter just nu med att hitta den bästa husformen för tomtens form/läge/placering.
    Har suttit med det ett tag nu och behöver lite "fräsha ögon".

Eftersom att man kommer in på söderdelen av tomten och vill utnyttja så mycket av tomten som möjligt (och kan inte bygga på servitutsdelen), så kan man kanske inte ta vilken husform som helst. Man vill inte att stor del av tomten blir en uppfart (eller.?). Tanken var att ha huset nära skogen i norra delen av tomten och ett dubbelgarage ska få plats någon stans.

Kanske ska lägga till att vi planerar att designa vårt hus själva (mha arkitekt i slutet som ska kolla över). Vi siktar på att ha ett hus på 180kvm - vi har nog inte råd med så mycket större :O

(Tomten i uppre vänstra hörnet)

Är tacksam för all inspiration och hjälp!

Redigerat 4 apr 15:31
  2. 13th Marine
    Jordgubbsfrälst · Trelleborg · 9 256 inlägg

13th Marine

Jordgubbsfrälst
    Vilken tomt är er? :thinking:

3. Lopisto
    Medlem · 20 inlägg

Lopisto

Medlem
    Oj, det var dumt av mig, den längst från vägen (uppe i vänstra hörnet)

• Laddar…
  4. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 073 inlägg

harry73

bra på allt
    Vad är GA:58?
    Infiltrationsbädd? Brunn?

5. Lopisto
    Medlem · 20 inlägg

Lopisto

Medlem

Infiltrationsbädd yes :)
    Ska bytas typ va 25e år

6. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 073 inlägg

harry73

bra på allt
    Den kan lukta illa, så då vill du kanske inte ha uteplats just där

7. Lopisto
    Medlem · 20 inlägg

Lopisto

Medlem
    Vi har varit där under en längre tid och det är ingenting som luktar, det enda som skulle isf lukta är hästarna och det är inget problem ^^

8. makhno_
    Medlem · 164 inlägg

makhno_

Medlem
    Vi har för lite information för att kunna säga något. Hur stort vill ni bygga? Vad finns för begränsningar vad gäller höjd?

Utan allt detta blir det svårt att uttala sig men att lägga ett långsmalt hus så nära norra tomtgränsen ni får verkar en rimlig startpunkt. Ett dubbelgarage är inte så bra med de mått ni har. Om ni kan tänka er enkelgarage eller annan lösning kan ni få ett bättre boende.

Ett garage i husets förlängning på tomtens norra del kan fungera om ni gör en "lättare" uppfart som kan upplevas som del av gräsmatta/trädgård.

9. G
    Medlem · 99 inlägg

Grisbacka

Medlem
    Hej, jag rekommenderar er verkligen att ta hjälp av en arkitekt i början istället för slutet av skissandet! Många tror att det räcker med att en arkitekt lägger några timmar på slutet för att det ska bli bra, men det blir det sällan, då kunderna har svårt att släppa dåliga idéer och tänka utanför de inkörda banorna, och de pengar man tror sig spara in får man istället lägga på konstiga lösningar eller ändringar under bygget.

En bra arkitekt har förståelse för era behov och önskemål samt såklart budgeten och jobbar därefter.

10. splinter
    Byggveteran · Västkusten · 151 inlägg

splinter

Byggveteran
  11. Lopisto
    Medlem · 20 inlägg

Lopisto

Medlem
    Jag skrev 180, men det är tyvärr för stort så runt 160kvm, exkl garage. Höjd finns ingen begränsning mer än att jag tänker standard mått och max två våning ^^

Nyfiken, varför är enkelgarage bättre än dubbel för vår del?

12. Lopisto
    Medlem · 20 inlägg

Lopisto

Medlem
    Kan vara värt att kolla på! Dock tycker vi det är väldigt kul att designa själva :)

13. M
    Medlem · 1 914 inlägg
    Desto roligare blir det att bolla idéer med en arkitekt! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.