Byggahus.se

Rätt höjd på uterummet

6k läst  6 svar

1. T
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Planerar ett uterum för villan. Dock ett problem, från mark till husets takfots lägsta punkt är det 235 cm, medan det verkar krävas ungefär 253 cm för bakkanten på uterummet jag kikar på (detta från Willab Garden). Glaspartierna är ju 200 cm höga, antagligen svårt/dyrt att ändra på det. Är det någon som har någon idé om hur man detta? (Helst vill jag undvika att altantaket går upp över hustaket)

2. S
    Medlem Nivå 2
    är det ett pulpettak som är på det uterummet du är intresserad av? hur högt har du i fasadhöjd på långsidan (alltså från mark till tak-fasadbrytning)? är ett uterum met sadeltak helt uteslutet?

3. S
    Medlem Nivå 1
    Hej. Du bör inte tumma på höjden i bakkant. Partiet är 2000mm, bärlinan säkerligen minst 225 mm samt ett tak på detta. Då har du höjden i framkant. Sedan bör det vara minst 4 graders lutning på taket.

Du kan specialbeställa partier för 30% tillägg på priset, att gå under 2 meter upplevs som lågt till tak.

Gå upp i taket, det är inte särskillt komplicerat och ser mycket bättre ut.

4. B
    Medlem Nivå 1

samma problem

Jag har precis samma problem och höjden är samma som hos dig.
    Har suttit och planerat och vet inte vad jag ska göra.
    Har du fått någon lösning?Som det verkar blir det så att jag måste gå under taket så slipper vi problem med höjden och gålvet

5. Benny_o_Lina
    Medlem Nivå 8
    Inte möjlighet att gräva av 20 cm där du vill ha uterummet??

6. T
    Medlem Nivå 2

Lösning

Länge sedan jag hann titta till min tråd här. Lösningen har blivit att gräva ur 20 cm och gjuta betongsträngar, 3st, på vilka golvreglarna fästs. Snickaren förordade detta framför plintar, framför allt för att grävarbetet blev betydligt mindre.

7. A
    Medlem Nivå 12
    Sprang på denna tråd, Har samma problem. Min stuga står dock på plintar men jag kommer under fasadhöjd om jag ska få plats med uterummet... kan man lösa det på något snyggt sätt tro?? alltså att "täppa till" glipan golv fasad

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka