I samband med renovering av vårt hus kontaktade jag en VVS-firma för att få en utkastare flyttad. Jag hade turen att få tag på en kille som på väg från ett annat jobb till firman och därför just skulle passera oss. Han lovade stanna till och hjälpa oss. Killen kom senare än väntat och verkade rätt trött och stressad. Av tacksamhet sa jag att det räckte om han skruvade ut utkastaren och att vi kunde få den på plats (ca 1 dm bort) en annan dag när han hade bättre tid. Arbetet tog några minuter. Tilläggas skall att jag inte kan ett dyft om vvs och knappt visste vad en utkastare var. Jag hade bara blivit ombedd av en annan hantverkare att se till att den blev flyttad.
Jag fakturerades 1,5 tim arbetstid plus kostnad för servicebil – totalt 1200 kronor. När jag ringde upp firman sa de att de alltid debiterar minst en timme och att tid alltid tillkommer för resan, vilket jag i och för sig kan förstå. Jag betalade fakturan men tycker egentligen att montören skulle ha informerat mig om att jag skulle komma att debiteras samma kostnad oavsett om hela arbetet utfördes eller ej. Jag ringde därför upp firmans ägare som var vag och kändes obehaglig men lovade att de skulle sätta utkastaren på plats när de passerade oss nästa gång. Efter ett halvår dök de upp igen. Det visade sig då att någon del saknades. Men en utkastare fick vi. Senare också en ny faktura på vilken man debiterat ytterligare en timma + servicebil. Denna gången hamnade kostnaden på 2 100 kronor.
Jag sökte sedan ägaren på nytt men han undvek mig genom att göra sig oanträffbar. Då pratade jag med personalen som sköter faktureringen och föreslog att jag skulle betala 1 600 kronor av de 2100 vi fakturerats som en kompromiss. Jag bad dem också framföra mitt förslag till ägaren som jag ju inte fick tag på och som inte heller ringde upp mig trots att jag bad om det.
Ett halvår senare blev jag kvällstid uppringd av ägaren som var oerhört otrevlig och direkt hotfull. Riktigt otäck faktiskt. Han påstod att vi var skyldiga honom 500 kr + dröjsmålsränta. Han har också skickat en påminnelse på beloppet med tickande ränta. Jag har enligt alla konstens regler bestridit fakturan via både telefon till kontoret, hälsningar via deras kontorspersonal, mejl och flera rek till firman. Reken hämtades aldrig ut . De kom i retur.
Jag bestred fakturan med motiveringen att arbetets utförande och kostnad inte stod i överensstämmelse med vad vi muntligen enats om.
Hur ser ni på detta? Vem har rätt? Jag tror att ägaren tänker föra saken vidare till Kronofogden. Jag har nu hört via andra att han är känd för att vara otrevlig. Jag tror att han tillhör typen som faktiskt hellre vill trappa upp än ner en konflikt. Och jag känner mig dum och lurad.
:(

Redigerat:
Själv tycker jag du har rätt. Däremot om man kolla vad som kan göras åt det ser det nog inte ljust ut. Men vi får se vad andra skriver.

Redigerat:
Jag är ju för egen del inte ute efter att bråka med firman men jag tycker att udda kunde vara jämt nu. Firman ägare hotar dock med Kronofogde och tingsrätt..

Här i blekinge finns det också en otrevlig typ till rörmokare, som gärna hotar folk på ett riktigt obehagligt sätt om man bestrider fakturan eller om det blir diskussioner om vad som kommits överens om.

Har man bara sakliga argument kring sin sak, så tycker jag man ska bestrida och då kan vare sig inkasso eller kronofogde göra något. Sen får man göra upp i tinget, och eventuellt också göra en polisanmälan om olaga hot, vilket inte kommer falla väl ut vid en ev rättslig förhandling. Se till att spela in alla hot bara. det kan man göra med de flesta mobiltelefoner.

lycka till

precis, så länge du har ordentliga bevis på att du bestridit fakturan så kommer varken inkasso eller kronkalle göra ngt åt indrivning.
Vill företagaren ha in sina pengar så får han stämma dig vid tinget. Stämningsansökan kostar ungefär vad han vill ha av dig...

Usch vilken tråkig historia, den där ägaren verkar vara en otäck typ, som du säger hellre trappar upp än gör upp i godo i en konflikt.

Du har bestridit och ringt och varit öppen med lösningar och det är möjligt att du kan få rätt om du driver frågan till rätten. Men i det här fallet skulle jag ändå välja att betala hans femhundring + ev ränta och tugga i mig att ha blivit lurad den här gången.

Sen släppa det, gå vidare och ALDRIG anlita den firman igen, samt givetvis varna andra. Sen släppa det också för att inte låta en taggtrådstuggaren av den kalibern förstöra fler dagar av mitt liv!

Sätt upp det på lärkontot (där har jag satt upp ett och annat genom årens lopp).

//Kattis

Jag undrar också vad som är en rimlig kostnad för att få en utkastare flyttad någon dm? Skåpen var borta så det var lätt att komma åt röret och jobbet gick fort vid båda tillfällena.

Du har gjort precis rätt att bestrida fakturan om du tycker den är oskälig. Har du bestridit enligt konstens alla regler och du upplever att du har torrt på fötterna så har du egentligen inget att oroa dig för. Hantverkaren kan stämma dig och då är det upp till tingsrätten att avgöra vem som har rätt, men jag tror inte att du kan drabbas av några större kostnader oavsett om du förlorar.

Har verkligen tingsrätten tid och resurser att hålla på med sånt här? Och hur ska de reda ut vad som är rätt och fel? Har för mig att även muntliga överenskommelser gäller? Jag trodde att jag föreslog en rimlig kompromiss och att den godtogs av företaget (jag talade ju med en dam på kontoret men kan ju inte veta vem hon var) och blev därför mäkta förvånad när ägaren ringde upp mig drygt ett halvår senare och påstod att jag inte bara skulle betala resterande 500 kronor utan dessutom ränta. Det tyckte jag var förvånande och fräckt. Kan man inte förutsätta/begära att firman konfererar inbördes och hör av sig till mig direkt om de har invändningar mot det förslag jag lagt fram? Jag trodde ju saken var ur världen. Och vad är egentligen en skälig kostnad för jobbet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.