Hur stort ska avståndet vara från diskbänk till överskåp? Vissa mått är bra att känna till när du planerar kök så att*det blir lättarbetat och trivsamt.
Du kan läsa artikeln här: Rätt avstånd i köket
8 548 läst · 11 svar
9k läst
11 svar
Rätt avstånd i köket
-
På konsumentens sida · 3 345 inlägg 13 okt 2009 13:07
-
14 okt 2009 22:02 #2
Skrivet av: Holger Wästlund
Får jag komplettera med ytterligare några mått som man kan ha som utgångspunkt och fantisera fritt utiifrån? 1. Högskåpens höjd bör vara ca 210 cm, inkl. sockel om de inte går upp till innertaket. De blir ofta 225-240 cm, inkl. sockel när de går upp till innertaket. Måttet beror naturligtvis på takhöjden i rummet. 2. Väggskåpens höjd bör vara ca 70 cm om de inte ska gå upp till innertaket och blir ofta 85 - 100 cm när skåpen går upp till innertaket. 3. När man gör en köksritning som bl. a. ska visa ett matbord som man inte ännu har kan ett breddmått på ca 80 cm vara bra att utgå ifrån. Men naturligtvis finns det alla möjliga former på matbord, speciellt lite äldre, som kan ha helt andra mått. 4. Minsta avstånd mellan matbordet och bänkskåp bör vara 120 - 140 cm. 5. Minsta avstånd mellan matbord och vägg: ca 80 cm 6. Visst är standardmåttet på bänkskåpens, spisens och diskmaskinens djup 60 cm. Men tänk vad härligt det är med kök där avståndet till bakomliggande vägg är lite större. En arbetsyta med 70 - 80 cm kan vara fantastiskt. Det är bra att vi nu börjar komma ifrån de måttkedjor som arkitekter och inredningsarkitekter fick lära sig att följa slaviskt i utbildningen för länge sedan. Med internationell påverkan och med en öppenhet för mångfald är det viktigt att se på dessa "standardmått" enbart som tumregler. Lycka till! Holger Wästlund -
16 okt 2009 09:48 #3
Skrivet av: Mikael
Alla traditionella rekommendationer bygger på arbetsmiljön för en person i köket.
Idag är det inte ovanligt att två eller fler personer arbetar i köket. Då krävs en annorlunda planering för att man inte skall vara ivägen för varandra och kunna arbeta oberoende av hjälp från andra när man utför sina moment.
Skall man dessutom använda köket för umgänge med gäster kräver det också eftertanke på planeringen av köket. Vilka delar av köket vill man stänga ute från gäster och vilka delar vill man "bjuda in" gäster till.
Detta är något som designer/säljare av exklusiva(dyra) kök lägger stor vikt på. -
18 okt 2009 00:59 #4
Skrivet av: Roy
Kul och bra att åter få se dessa måttrekommendationer!
Visst är frihet bra, men våra mänskliga mått och utrymmesbehov kommer vi ju faktiskt inte ifrån. De skillnader som finns mot förr är att vi nu oftare hjälps åt att laga mat och därför kan behöva större rörelseutrymmen och bänkytor.
Dessvärre finns det egotrippade galningar till arkitekter som inte verkar ha den minsta aning om ergonomi och beteendevetenskap. Om man har en logistisk syn på köket och inser att det är en arbetsplats och inte endast ett uppvisningsobjekt med imponatoreffekt för statusjagande trendsnissar, så finns det ändå hopp... -
18 nov 2009 18:54 #5
Skrivet av: Rhodo
Och hur bär man sig åt när köket bara är 5 kvm stort???!! -
8 mar 2010 13:53 #6
Skrivet av: Gäst
Se till att du har en industrifläkt till spisen om du har köket i vardagsrummet. Tumregel: kan du steka strömming i köket utan att någon i TV-soffan berörs?
Om inte, köp en superfläkt eller sätt upp en vägg! -
28 mar 2010 19:01 #7
Skrivet av: Gäst
måttregler i all ära...
1.var kommer maten ifrån och var ska den förvaras och var tillagas den och vart äts den och vart tar disken och avfallet vägen hela vägen in i skåp..
2ovanstående anpassat på familjens olika medlemmar och tider avgör om det är en eller två eller fler matlagare samtidigt..för kvinnan kan ju inte ha ansvaret..hon måste ju vara med och bygga på huset eller...?
3.Nu dax för mått med anpassning till 190 kalle 0ch 155 ulla...
4 hela tiden i en minimal lägenhet utan oz? -
22 aug 2012 16:30 #8
Skrivet av: Mojje
Vad är standard mått för höjd till strömställare och till elutag från golv?
Tack på förhand! -
14 aug 2013 21:04 #9
Skrivet av: Anonym
el uttag brukar vara 20-30 cm från färdigt golv, strömställare brukar vara 100-120 cm.
Skall du tex ha timer uttag vid arbetsyta? så 120 cm över färdigt golv eller centrera det vid 1/3 av den längden mellan arbetsyta och överskåp (räknat från arbetsytan)
Uttag för diskmaskin skall sitta i skåpet bredvid diskmaskin och inte bakom i samma utrymme -
15 sep 2013 11:05 #10
Skrivet av: Elof Johnson
Vad bör måttet vara mellan spisplatta och utsugsfläkt. Jag menar en traditionell vågrät fläkt. -
12 mar 2014 16:22 #11
Skrivet av: camilla
kan man få plats med matsalsbord på 145 cm -
25 nov 2014 10:35 #12
Från vänkskiva till överskåp sätter jag 50cm, men på andra sidan av köket har jag mindre överskåp (57cm), är det konstigt om jag sätter de högre upp så jag får samma mått i överkant? Är ganska lång så vill inte ha skåp ivägen som blokerar sikten. De andra skåpen är 70cm kan jag tillägga.