Byggahus.se

Rätt att parkera?

1. D
    Medlem · 32 inlägg

DennisK

Medlem
    Jag ber om ursäkt om detta är alltför mycket OT (och för långt...) för det här forumet, men situationen är jättejobbig så jag chansar...

Vi har en besvärlig situation med parkering på vår gata. Vi bor i ett av ca 10 parhus som ligger fördelade på båda sidor om en återvändsgata med en vändplats längst in. Mellan varje parhus ligger ett dubbelgarage som man delar med grannen i nästa hus.

När man byggde det här området blev det endast en p-plats per bostad, vilket gör att man parkerar även utanför sitt hus, längs med vägen. Vi, som har 3 bilar (en i garaget) valde till slut att ta en bit av gräsmattan till att göra en p-plats till - för att inte hindra andra att komma fram och för att vi säkert ska få vår post.

Det har fungerat bra, tills vi nu fått en ny granne...
    Hennes dotter parkerar inte utanför deras tomt utan utanför vår - med argumentet att det inte finns plats utanför deras för att grannen mitt emot dem stå med en bil på gatan. Nu går det komma förbi ändå, men det hör inte hit.

Att alla andra på området under snart 20 år respekterat "regeln" att man endast parkerar utanför sin egen tomt, biter inte på den nya grannen (eller dottern); de är dessutom aggressiva och använder ett språk som jag inte kan förstå att man gör när man är ny i ett område.  

Min fråga är (till slut); vad gäller juridiskt?
    Är vår återvändsgata att betrakta som allmän väg och vad innebär i så fall det?
    Har jag formellt (jag tvivlar...) mer rätt att parkera utanför min egen tomt än vad grannen har?

2. L
    Medlem · 25 inlägg

Liftaren

Medlem

Re: Rätt att parkera?

Väldigt generellt så brukar det råda parkeringsförbud inom hela städer, förutom då på anvisade parkeringsplatser.
    Så, återigen generellt, har varken du eller grannen rätt att parkera på gatan utanför tomten.

3. G
    Medlem · 276 inlägg

greenbay

Medlem

Stääll bilen som används i garaget, så kan du parkera garagebilen på gatan utanför ert eget hus, så som "det alltid har varit". Då blir granndottern tvungen att hitta på ngt annat.
    Greenbay

4. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Rent formellt kan ni inte hindra henne att parkera i enlighet med skyltarna på gatan.
    Enda sättet ni kan göra detta är att ni märker upp gatan med parkeringsplatser som sedan är reserverade för respektive hushåll. (vilket blir mer än lovligt fult och komplicerat)
    Då röstar jag på Greenbays variant så straffar hon ut sig själv.

5. D
    Medlem · 32 inlägg

DennisK

Medlem

Tack för alla svar; igår gjorde vi faktiskt just så som Greenbay föreslår - och så får det blir framöver. Tråkigt är ju bara att vi gjorde en plats till just för att göra det lättare för andra att komma förbi (och för att ha någonstans att ställa bil nr 3 när bilen i garaget ska ut).

6. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Frågan är bara om det kanske är den bästa lösningen att hon parkerar utanför ert hus.

Nu vet jag inte hur er väg ser ut, hur bred vägen är och så vidare, men om det står bilar på båda sidorna av vägen hela tiden kanske det blir svårt att komma förbi?

Det verkar ju vara den hänsynen hon har tagit enligt vad du säger? För att underlätta framkomligheten på vägen så parkerar hon utanför er tomt (vilket hon givetvis har all rätt till så länge parkeringsförbud inte råder) istället för utanför hennes tomt, mitt emot där det redan står en bil.

Det verkar ju faktiskt som att hon har visat omgivningen hänsyn, för enklast för henne själv vore förstås att parkera utanför sitt eget hus och strunta i framkomligheten för andra bilar.

Jag tycker dessutom att du verkar ha en lite konstig attityd där du anser dig ha mer rätt till en väg som hon äger lika mycket som du gör.

7. D
    Medlem · 32 inlägg

DennisK

Medlem

Jag förstår din inställning, men det är lite mer komplext än så. Det finns bättre ställen än utanför vårt (m h t framkomlighet alltså), men det innebär att hon får gå 30-40 meter extra, så där ställer hon sig inte. När hon ställer sig utanför vårt tar hon inte hänsyn till att tidningsbudet struntar i att leverera vår tidning om det är för tajt mellan bil och brevlåda. Att parkera utanför vårt innebär dessutom att det blir svårare för de som bor mittemot att köra in respektive ut från sina p-platser. När vi parkerar där så parkerar vi med så stor hänsyn som möjligt till det och det är också därför vi tagit en del av vår tomt till att göra en extra p-plats. Det senare är för övrigt något som hon ser som helt uteslutet för hennes del. Angående "mer rätt" så var det min ursprungliga fråga här - inte ett påstående... Däremot utvecklas det i alla områden en praxis bland de boende (inte bara m a p parkering) och här är praxis att man parkerar utanför sin egen tomt - inte utanför grannens. Jag är för övrigt inte ensam om att vara irriterad på den här grannen av den här anledningen (jag är alltså inte kvarterets "surgubbe" ;)).
    Slutligen... det som stör mig allra mest är inte att grannen har en avvikande uppfattning utan det mycket aggressiva och oförskämda sättet, men vi har alla olika bakgrund, så nog om det. Jag tackar för alla svar och önskar en trevlig sommar. :)

8. O
    Medlem · Västmanlands län · 1 756 inlägg

ordain

Medlem

Ok, japp, jag håller med om att det är ett problem om det innebär att ni inte får någon tidning, man får givetvis inte ställa sig så att man blockerar brevlådan...

9. N
    Medlem · 36 inlägg

nvpetlin

Medlem

Hur parkerar man om man ska blockera en brevlåda? Då måste man parkera väldigt tätt mot brevlådan. Dessutom kan inte ett tidningsbud sluta leverera tidningen, åtminstone inte där jag jobbar.

I övrigt så är jag så fruktansvärt trött på folk som tror att de äger vägen utanför sitt hus. Finns det inget parkeringsförbud ska de ändå lägga sig i var man parkerar.

Jag säger inte att du har fel, eftersom jag inte sett hur hon parkerar, men jag misstänker att jag inte håller med dig.

Är det så att hon parkerar så att någon fara uppstår eller liknande så borde det väl rimligtvis gå att ta dit någon myndighet av något slag och få nåt gjort åt saken.

10. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Tänkte bara inflika att om någon parkerar så att ni inte kan köra ut från fastigheten, ringer ni parkeringskontoret som då först kommer ut och som med egna ögon ser att utfarten är blockerad av en parkerad bil, därefter ringer dom då en bärgare som då forslar bort det blockerande fordonet.

Visserligen drastiskt när det nu är en granne, men helt laglig om nu hon vill jävlas med er. Nämnda problem är ganska vanligt i Stockholm där en del pendelparkerare ibland parkerar utanför infarter till parhus/villor.

11. Z
    Medlem · 1 432 inlägg

zankan

Medlem

i-lands problem med svaret att vi har för många bilar helt enkelt??? Jag förstår liksom inte gnället.....

12. D
    Medlem · 32 inlägg

DennisK

Medlem

Jag har frågat och fått svar så att jag är nöjd.
    Ni som vill argumentera vidare får förstås gärna göra det.

13. Sillastryparen
    Medlem · 155 inlägg

Sillastryparen

Medlem

Känner igen problemet... Hur ser det ut vad gäller framkomligheten på vägen, om man tänker sig en bred brandbil på utryckning...? :-/

14. Angelven
    Medlem · Stockholm · 657 inlägg

Angelven

Medlem

Å andra sidan - om tidningen inte ligger i brevlådan har jag inte fått en tidning - och ringer och påpekar att jag vill ha en. Det behöver man inte göra många gånger förrän tidningsbudet lägger den i brevlådan. Och blir han pissed och "råkar" repa bilen som blockerar.... så är det ju inte din ;-)

15. pappskallen
    Medlem · 2 286 inlägg

pappskallen

Medlem
    Läst i pressen idag:
    Grannkvinnornas långa tvist om P-platsen slutade med att den ena hällde klorin över den andres bil och bankade på den med en ljusstake.

Nu åtalas den 47-åriga kvinnan i en av stadens mer exklusiva stadsdelar för skadegörelse.
    Redan när kvinnan flyttade för tio år sedan retade hon sig på att grannen parkerade utanför hennes staket så utsikten skymdes.
    -när jag pratade med henne var hon väldigt otrevlig och sa att "jag har minsann bott i det här huset i sjutton år och den som bodde där innan dig har aldrig brytt sig" berättar 47-åringen för polisen.
    Det hela blev inte bättre när grannkvinnans 20-åriga dotter och hennes pojkvän började parkera mammans bil utanför huset.
    -när jag ringde och bad pojken flytta bilen svarade han "du äger väl inte gatan jävla klimakteriekärring", hävdar kvinnan.
    Några dagar senare kom dottern och pojkvännen hem till huset och ställde bilen i sin egen carport. Men då var 47-åringen redan så upprörd att hon började skrika åt dem genom fönstret.
    När paret kom in i huset började hon ringa gång på gång och skälla. Till sist blev den 20-åriga kvinnan så arg att hon gick ut och flyttade bilen till den förhatliga platsen framför grannens hus.
    47-åringen svarade med att öppna sitt fönster och banka på bilen med en ljusstake och hälla en spann klorin över den.
    Kvinnan kan varken erkänna eller förneka skadegörelsen och skyller på sina mediciner.
    -Det som hände var en ren provokation, betonar hon.
    47-åringnen krävs på nästan 8000 kronor för den förstörda bilen.
    Hennes grannar har numera flyttat.

Ja vad säger man..........voine, voine, voine

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.