Byggahus.se

Räta upp golv uterum

1. L
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Hej!
    Relativt nybliven husägare för första gången och håller på att renovera för fullt. Turen har nu kommit till uterummet där golvet sviktar ordentligt (mellan cirka 3-5cm) och gungar dessutom.
    Idag tog jag av en del av trallen för att titta hur bärlinor och skruvreglar ser ut.
    Bärlinorna är fäst i husvägg och sträcker sig 3,6 meter där de är fästa på plintar. Bärlinorna är 195x45 och sitter på cc 150 cm vilket känns väldigt långt isär?
    Tvärs bärlinorna sitter skruvreglar 90x45 på cc 60 cm och sedan trall 95x22.

En uppenbar anledning till att golvet sviktar på mitten är att bärlinorna inte är full längd utan är brutna på mitten. Det har sedan lappats ihop med vad som ser ut som en spillbit bärlina om 30-40cm på var sida spikat. Se bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200418_171246.jpg

Funderar på om jag skall stödja upp under brytningen på bärlinorna med exempelvis cementplatta. Men funderar på om detta räcker eller om golvet fortfarande kommer kännas gungigt? Behöver jag komplettera med fler bärlinor eller gå upp i dimension på skruvreglar?

Vad tror ni?

2. J
    Medlem Nivå 6
    Vilket fuskbygge ...
    - CC bärlinor ska vara 120, men ok stöttar man bra så funkar det med 150.
    - Bärlinor som är 360cm ska inte skarvas
    - När man ser din bild på skarvningen så kan man bara skratta, en kort brädbit som spikats sporadiskt

Bärlina för bärlina gör följande:
    1. Överhöj bärlinan med domkraft
    2. Ta bort skarvlapparna, spika/bulta dit skarvlappar som är typ 1 meter långa
    3. Gör ett seriöst markstöd under skarven
    4. Gör ytterligare 2 markstöd på varje bärlina.
    5. Ta bort domkraften, gå till nästa bärlina, gör om gör rätt :)

3. L
    Renoveringsnovis Nivå 1
    Det låter ju ungefär som jag tänkt från början, alltså att stödja upp vid varje bärlina. Känns spontant som den enklaste lösningen.

Om jag nu gör enligt din eminenta beskrivning John Smith kommer ju golvet att bli plant men hur är det med att golvet gungar? När jag kikat runt ser jag att dimensionerna på skruvreglarna och trallen är i klenaste laget. Till exempel rekommenderas ju 45x170 som skruvregel bland annat i artikeln Välja dimensioner på virke till altan här på byggahus. Likaså trallen är klen 95x22 där rekommendationerna är minst 95x28.

Bör jag gå upp i dimension någonstans tycker ni eller kommer det bli stabilt nog om jag får till ett ordentligt stöd under varje bärlina?