Jag bygger garderober med dörrar gjorda av standard garderobsdörrar (laminerad spånskiva) som bas, och akustikpanel ("ribbvägg") med "filt"-baksida limmad på ena sidan av dörren. Första dörren blev bra, men när jag ska hänga dit den andra märker jag att den inte är plan, utan har böjt sig i överänden. Den är plan hela vägen utom c:a översta 40cm, där den böjer sig "ut" mot akustikpanelsdan så det blir c:a 5cm längst ut.

Jag har ingen aning om hur det gått till, men uppenbarligen har något gått fel. Jag kontrollerade dörrarna vid leverans, har förvarat dem plant inomhus i c:a 5 månader, och har haft den på ett plant arbetsbord när jag limmade, där den legat i mer än en vecka från limning till montering. Första dörren limmade jag med monteringslim, den andra med golvlim Cascoflex. Kanske dörren var skev vid leverans och jag missade det? Kanske den slagit sig vid förvaring? Kanske den slagit sig av limmet (men laminatet borde hållit fukten i limmet borta från spånskivan tänker jag)?

Det spelar inte så stor roll, men jag vill VERKLIGEN räta upp den igen eftersom jag inte har någon extra akustikpanel, och den inte finns kvar hos leverantören. Hur kan jag göra det? Akustikpanelen har ingen motståndskraft alls utan det är "bara" dörren som jag behöver bråka med. HUR kan jag göra det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.