Byggahus.se
Fruktsallad
Kan någon hjälpa mig att räkna ut ränteskillnadsersättningen på ett lån på 1,3 milj med 2% ränta och bundet på ungefär 4 år kvar att betala? Om jag skulle lösa ut det nu i förtid alltså?
Jag förstår inte hur man ska räkna och när jag söker så får jag olika siffror. Hur räknar jag?

Ingen aning om hur banken räknar. Ett bundet lån kan du ändå amortera av en viss procent på varje år utan nån avgift.

2% av 1,3 milj blir 26000. Det blir 104000 på 4år. Hur dom sedan räknar vet jag inte.

Magnus E K
Det borde bli i trakten av 1 300 000 * 4 * (0,02 - [räntan för ett bundet 4-års-lån idag]). Så om räntan på ett sånt lån idag är 1,5 procent blir det 26 000 kr. Den summan blir sen avdragsgill på samma sätt som betalad ränta.

Vi ska betala ca 5000 i ersättning för ett lån på 670000 som jag har ett års bindning kvar på, vi betalar bara ränta på det lånet idag, ca 1200/månad. Vet inte hur dom får ihop det.

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
Ring banken och fråga, så får du rätt siffra direkt.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Kan någon hjälpa mig att räkna ut ränteskillnadsersättningen på ett lån på 1,3 milj med 2% ränta och bundet på ungefär 4 år kvar att betala? Om jag skulle lösa ut det nu i förtid alltså?
Jag förstår inte hur man ska räkna och när jag söker så får jag olika siffror. Hur räknar jag?
Vi ska lösa våra lån 1 mars.
Dem går ut nov 2021.
Vi får betala 5500:-
Ca 1,2m i lån

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.