Byggahus.se

Räntan upp eller oförändrat framöver...

1. S
    Medlem · 894 inlägg
    Vad tror ni, kommer man att kunna höja räntan nu när man säger att lågkonjunkturen är i antågande?
    Själv funderar jag på att binda 1/3 eller 50 % på 4 år... Men jag är kluven, historikt sett har rörlig ränta varit bäst...

2. nino
    Medlem · 9 101 inlägg
    Lägre lär det ju inte bli, iaf inte nämnvärt
    Nån 10del ner gör inte så mycket, men 1%upp kan ju bli lite jobbigt för vissa

3. B
    Medlem · 17 039 inlägg
    Men inte alltid om man bundit vid rätt tillfälle som en kollega gjorde kring mitten av 90-talet. Det var låga räntor under lågkonjunkturen och då hade hon rörlig ränta men när konjunkturen blev bättre förväntades det att räntorna skulle stiga så hon höll varje dag reda på hur räntorna var och band sin ränta på flera år precis när de började stiga. Hon var mycket glad åt det under de kommande åren då hon hade avsevärt lägre ränta än om hon hade fortsatt att ha rörlig ränta.

4. ricebridge
    Husägare · 4 147 inlägg
    Än är det inte dags att binda. Men man bör följa utvecklingen noga. Om man vill ha maximalt lägsta ränta alltså.
    Premierar man sin nattsömn och att slippa sitta med näsan i Dagens Industri hela dagarna, samt planerar att bo kvar, bör man däremot binda den närmaste tiden på så många år som möjligt. Räntorna kan knappast bli lägre än idag.

5. Snailman
    Medlem · 4 775 inlägg
    Ganska underligt att man numera verkar sänka räntan när det är högkonjunktur och höja den när det blir lågkonjunktur, alltså tvärtemot som man gjorde tidigare. Undrar hur det ska sluta?

6. anders07
    Medlem · 5 926 inlägg
    Kan vara läge att prata med banken, jag fick lägre på 2 år bunden än rörlig på Danske Bank

7. S
    Medlem · 894 inlägg
    Jag har SBAB och ganska ok 3månaders ränta. Dock känns det ju dumt att inte binda en del ifall räntan går upp. 1.16 procent kommer de inte ha för evigt...
    Frågan är om jag ska köra 5 eller 3 år....

8. B
    Medlem · 17 039 inlägg
    Det kan vara bra med en blandning så inte allt bundet lån ska omsättas samtidigt till en högre ränta utan göra det i två omgångar för att fördela ut de ökade kostnaderna vid två tillfällen.

• Laddar…
  9. anders07
    Medlem · 5 926 inlägg
    Och så ska man ju vara säker på att man tänker bo kvar under hela bindningstiden...

• Laddar…
  10. S
    Medlem · 894 inlägg
    Jo den missen har jag gjort en gång ... Kostade mig 300kkr i ränteskillnadsersättning:(

11. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · 6 975 inlägg
    Bankerna har diskonterat kommande räntehöjningar i sina långa räntor så för att kunna vinna på att binda räntan måste bankerna ha fel och räntorna stiga fortare än väntat. Att bankerna har fel vore väl iofs ingen högoddsare, men de kan ju lika gärna ha fel åt andra hållet. Som konstaterats, med lågkonjunktur kommer minskat inflationstryck och därmed lägre räntor (än annars).

Bundna räntor är en försäkring eller ett spel på att bankerna har fel. Över tid har rörliga räntor alltid varit billigare för låntagaren.

• Laddar…