20 584 läst · 20 svar
21k läst
20 svar
Ränta på byggnadskreditiv.
Sida 1 av 2
Hej.
Har redan sökt och läst flera trådar på ämnet. Vill dock ha kommentar på just mitt fall.
Vi har fått lov om att ta byggnadskreditv men räntan chockade mig.
Kontraktsränta: 2,35%
På det utnyttjade: 0,25%
Borde det inte vara tvärt om? Ska jag betala nära 10ggr mer på det ”lovade” beloppet än på det jag faktiskt utnyttjar? 85tkr per år liksom..
Vad har ni fått för räntor som bygger 17-18?
Har redan sökt och läst flera trådar på ämnet. Vill dock ha kommentar på just mitt fall.
Borde det inte vara tvärt om? Ska jag betala nära 10ggr mer på det ”lovade” beloppet än på det jag faktiskt utnyttjar? 85tkr per år liksom..
Administrator
· Skåne
· 8 145 inlägg
Vi har en funktion där alla medlemmar kan rapportera in sin boränta, även räntor på byggnadskreditiv. Där hittar du exempel på vad våra medlemmar fått: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
Tack. Hittade inte så många aktuella på byggnadskreditiv hoa handelsbanken, som är min bank.Marlen Eskilsson skrev:
Men dom jag hittade låg ju på 0-0,15%, nån på 0,5%. Så det talar ju bara mer för att min kontraktsränta på 2,35% är helt åt skogen. Kanske har banken blandat ihop siffrorna..
Tycker det är bra att ha en separat tråd för byggnadskreditiv, de drunknar annars i den stora tråden.
Säker på upplägget? Aldrig sett något liknande innan. Vi har ett byggnadskreditiv med lånetak och 1.8% ränta på det vi lyfter. Sparbanken Alingsås
Säker på upplägget? Aldrig sett något liknande innan. Vi har ett byggnadskreditiv med lånetak och 1.8% ränta på det vi lyfter. Sparbanken Alingsås
Nej jag är inte alls säker. Men jag har irrat runt på google och hamnar ofta på det här forumet. Och överallt kan jag bara utläsa att kontraktsränta är en ränta på hela kredetivbeloppet, oavsett vad man utnyttjat.dd88 skrev:
Tyvärr är det fredag så jag får väl vänta hela helgen innan jag kan återkoppla till dom och fråga. Som sagt, hade det varit omvänt så hade jag förstått det mer. Känner mer rimligt att betala den högre räntan på det man fakiskt utnyttjar.
Isåfall skulle vi ha 2,35% på hela krediten oavsett utnyttjade plus 0,25+befintlig ränta på det utnyttjade..M mariaka skrev:
Så på en kredit på 3,5mil som vi utnyttjar max har vi en ränta på runt 150tkr per år, rimligt?
Sen har vi en lägenhet att betala ränta på också.
Konttaktsränta och dispositionsränta..
Låter inte rimligt. Vanligt, d.v.s alla jag känner som bygger eller har byggt, är att ha en kreditivränta på runt tremånaders listränta som då är % på det utnyttjade beloppet och att förhandla bort övriga kostnader. Ofta med en klausul att om man byter bank för bolånet så kan det bli någon form av administrativavgift på några tusenlappar som man annars sluppit.
Troligtvis har kontraktränta och "nyttjatbelopp" bytt på plats i ditt fall. Men försök förhandla bort kontrakträntan!
Troligtvis har kontraktränta och "nyttjatbelopp" bytt på plats i ditt fall. Men försök förhandla bort kontrakträntan!
Hallå, det låter som ett väldigt konstigt upplägg, vi har sedan två månader flyttat in i vårt nya hus och hade under byggtiden en ränta på 1.95% på det vi lyfte från kreditivet. Ingen ränta alls på kontraksumman. Totalt under hela byggtiden som löpte ca 1år så fick vi räntekostnader på ca 30.000.I Issue skrev:Hej.
Okej men visst är kontraktsränta en ränta på hela den utlovade krediten, som betalas oavsett vad man utnyttjat av den?
Jag citerar mailet:
”De räntor som ni kommer att ha är följande, kontraktsräntan på 2,35 % och dispositionsräntan är på 0,25 %. Dispositionsräntan är den ränta ni betalar på den utnyttjade krediten.”
Kan vara så enkelt att dom vänt på det av misstag, eller så missförstår jag.
Dom var snälla och bjöd på uppläggningaavgiften men det känns ett hån om vi ska ha 80tkr i ”årsavgift”.
Jag citerar mailet:
”De räntor som ni kommer att ha är följande, kontraktsräntan på 2,35 % och dispositionsräntan är på 0,25 %. Dispositionsräntan är den ränta ni betalar på den utnyttjade krediten.”
Dom var snälla och bjöd på uppläggningaavgiften men det känns ett hån om vi ska ha 80tkr i ”årsavgift”.
Ja kontraktsräntan är på hela beloppet som byggnadskreditivet är. Det spelar ingen roll om du belastat kreditivet med något eller inte. Blir en bra affär för banken eftersom det skulle vara som att du använt hela kreditivbeloppet direkt (typ fått alla fakturor från dag 1 och betalar ränta på dem tills kreditivet omvandlas till bolån)I Issue skrev:Okej men visst är kontraktsränta en ränta på hela den utlovade krediten, som betalas oavsett vad man utnyttjat av den?
Jag citerar mailet:
kontraktsränta på 0,25 % och dispositionsränta på 2,35 skulle vara bättre för dig om husfakturorna kommer pö om pö, vilket de vanligtvis gör.
Får man fråga var du bygger och vilket belopp vi pratar om ungefär? ibland kan det vara stora skillnader i vad erbjudandet är beroende på det.
Mjölby. Byggkreditivet kommer hamna på 3,65 ungefär.G Gullebrand skrev:Ja kontraktsräntan är på hela beloppet som byggnadskreditivet är. Det spelar ingen roll om du belastat kreditivet med något eller inte. Blir en bra affär för banken eftersom det skulle vara som att du använt hela kreditivbeloppet direkt (typ fått alla fakturor från dag 1 och betalar ränta på dem tills kreditivet omvandlas till bolån)
kontraktsränta på 0,25 % och dispositionsränta på 2,35 skulle vara bättre för dig om husfakturorna kommer pö om pö, vilket de vanligtvis gör.
Får man fråga var du bygger och vilket belopp vi pratar om ungefär? ibland kan det vara stora skillnader i vad erbjudandet är beroende på det.