5 586 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Ränta på byggnadskreditiv
Hej
Skall bygga hus för totalt ca 6,4mkr (inklusive tomt, hus, anslutningar....) och behöver kreditiv på 4mkr. Huset är i Göteborg och jag bedömer att marknadsvärdet blir ca 7mkr.
Fått två offerter, bägge har ungefär samma avgift ca 6000kr.
Swedbank: 3,10%
Danskebank: 2,5%
Verkar det som vettig ränta? eller kan man få bättre?
Dom flesta som lagt upp i jämförslistan här på forumet är anonyma och siffrorna verkar ibland inte stämma. Är det någon som fått 1,9% på byggkreditiv?
Skall bygga hus för totalt ca 6,4mkr (inklusive tomt, hus, anslutningar....) och behöver kreditiv på 4mkr. Huset är i Göteborg och jag bedömer att marknadsvärdet blir ca 7mkr.
Fått två offerter, bägge har ungefär samma avgift ca 6000kr.
Swedbank: 3,10%
Danskebank: 2,5%
Verkar det som vettig ränta? eller kan man få bättre?
Dom flesta som lagt upp i jämförslistan här på forumet är anonyma och siffrorna verkar ibland inte stämma. Är det någon som fått 1,9% på byggkreditiv?
Administrator
· Skåne
· 6 630 inlägg
Priserna på byggnadskreditiv verkar skilja sig väligt mycket. Kolla också på vår boräntesida vilka räntor på byggnadskreditiv som rapporterats in där: https://www.byggahus.se/ekonomi/bor...eriod=alla&bank=0&belaningsgrad=alla&lan=alla
Sorry, såg inte att du redan hade nämnt jämförslistan.
Sorry, såg inte att du redan hade nämnt jämförslistan.
Vi fick typ 1,7% på byggkreditivet och drygt 2% på tomtlånet, om jag minns rätt, Handelsbanken. Fast avgift på knappt 2000kr samt 0,1% på medgivet maxbelopp på byggnadskreditivet.
Lånar 2.900.000
HB har erbjudit oss 0,85% och ingen uppläggningskostnad. (enda krav att vi flyttar dit våra lönekonton)
Avgift på 6000:- om vi inte tar det färdiga lånet hos dem sen.
Kollade med Swedbank och där blev vi erbjudna 2,35%
HB har erbjudit oss 0,85% och ingen uppläggningskostnad. (enda krav att vi flyttar dit våra lönekonton)
Avgift på 6000:- om vi inte tar det färdiga lånet hos dem sen.
Kollade med Swedbank och där blev vi erbjudna 2,35%
Klicka här för att svara