Ränndalsplattor???

2k läst  0 svar

1. H
    Medlem Nivå 1
    Tjena,

jag har hand om takomläggningen i vår här hemma och tänkte fråga angående dagvattnets avrinning. Av vad jag har förstått hittills finns ett antal alternativ.

Det enklaste verkar vara att helt enkelt leda stuprören ner till tunnor. På så vis kan man också få vatten till vattning på somrarna. Trevligt alternativ, men tyvärr ej estetiskt passande för vårt hus.

Ett annat alternativ är att gräva ner stuprören en bit ner i marken för att leda dem "osynliga" ut till en sandbrunn, alternativt någn annan stans???

Ytterligare alternativ jag hört talas om, men inte vet alls om det är bra eller inte är så kallade ränndalsplattor. De leder ut vattnet via något som liknar enkupiga takpannor, och fördelar vattnet på gräsmattan, som tydligen är en ohyggligt bra vattenupptagare. Denna lösning verkar lättast, men frågan är om den är bra, har nämligen inte sett många ha det i området.

Lite feedback på ovan stående vore mkt uppskattat! Har jag fattat det rätt, har jag missat några bra alternativ, och hur är det egentligen med dessa ränndalsplattor?!? :surprised:

Tack på förhand /Gurra :cool:

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: