Ränna mellan brant tak och flack tillbyggnad?

3k läst  3 svar

1. C
    Medlem Nivå 7
    Jag har ett gammalt hus där ursprungshuset med brant sadeltak fick en tillbyggnad med flackt tak (max 3 grader) längs ena långsidan på 50-talet. Höga taket har tegel på och låga taket har takpapp.
    Idag finns det bara en hängränna i kanten på det flacka taket. Rent takytemässigt räknat så borde det räcka eftersom taken inte är så stora. Men det var någon som sa att det borde in en hängränna i kanten under teglet också, så att det låga taket inte skulle behöva ta emot vattnet från det höga (det har onekligen varit en del problem som jag fixat till i samband med med det låga taket, men så borde också någon ha bytt pappen lite oftare.)

Det blir ju inte så lätt, takpannorna måste kapas för att rännan ska få plats och man måste fundera ut hur man ska passera sargen i ändorna av låga taket.

Vad tycker ni, behövs det eller var det bara ngon som var övernitisk?

2. C
    Medlem Nivå 3
    Gammal tråd men jag har det likadant och undrar lite hur det bör se ut i skarven mellan taken, ska där vara någon ränna innan det flacka taket? Jag ska lägga om pappen i sommar, undrar då hur det ska se ut under det branta taket och i början på det flacka, ska pappen pregas upp och fästas där eller hur gör man?

3. A
    Medlem Nivå 3
    Be plåtslagaren montera ett inskott.

4. J
    Medlem Nivå 9
    Går det så är det bra att ha en ränna som tar vatten från det andra taket. Men går det inte plats få får man strunta i det men sliter mer på pappen att släppa ut allt på den.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: