Byggahus.se

Räknas växthus?

1. U
    Medlem · 154 inlägg

uffe59

Medlem
    Vi har ett 10 kvm stort växthus på tomten. Nu vill vi bygga ett förråd på 10 kvm. Antar att växthuset räknas som "friggebod" och att vi därmed behöver bygglov för förrådet. Rätt ute?

2. J
    Medlem · 395 inlägg

jimata

Medlem

Re: Räknas växthus?

Ja

3. Benny_o_Lina
    Medlem · Skåne · 1 004 inlägg

Benny_o_Lina

Medlem

satt just o läste och bodar o fick detta svar:
    Man får sätta upp högst två komplementbyggnader sk. friggebodar, där den sammanlagda byggnadsarean får vara högst 10 kvm och den största höjden från mark och taknock 3 m, de får inte "däckas" till huset. Byggnaderna får inte utan berörd grannes godkännande placeras närmare tomtgränsen än 4,5 m. Friggebodsrätten begränsas inte av planbestämmelser. Däremot kan tillstånd krävas enligt andra lagar till exempel strandskyddsområde.

• Laddar…
  4. L
    Medlem · 2 inlägg

lillkalle

Medlem

Har läst någonstans att det skulle ökas från 10 kvm tilll 15 kvm (friggebod alltså) stämmer det eller är det bara ett förslag

5. morsan
    Medlem · Dalarna · 2 368 inlägg

morsan

Medlem

Ett förslag än så länge :(

6. U
    Medlem · 154 inlägg

uffe59

Medlem

Det verkar tyvärr vara så att bygglov krävs.
    Jag tror att gemene man (d.v.s. grannarna ) inte räknar vårt växthus som en byggnad och inte kommer klaga. Bäst och förståndigast är ju naturligtvis att tillfråga berörda grannar om dom gillar idén på ytterligare ett "hus".
    Jag tror mig veta att dom inte störs av detta, och ger dom oss ok så sover jag gott om natten även om storebror inte har gett sin tillåtelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.