Hej!
Vi hade tänkt bygga ett uterum men har kommit fram till att vi bara har en byggrätt på ca 10kvm. Därför funderar vi på att köra på attefallshus på 15kvm som är bygglovsbefriad.
Sen tänkte vi bygga som en pergola med tak i anslutning till attefallshuset efteråt. Så min fråga är, är detta möjligt med tanke på vår byggrätt på endast 10kvm? Attefallshuset räknas utanför byggrätten, eller?
Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Hittar ingenting om det när jag googlar..
1 889 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Räknas ett attefallshus utanför byggrätten som man har på fastigheten?
-
-
-
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 12 feb 2021 16:3412 feb 2021 16:34 #3
Attefallsutbyggnad (som det verkar gälla här) får man göra utöver vad detaljplanen stipulerar.
Men om du bara vill bygga 5 kvm mer än byggrätten. Så har du skaplig chans att få igenom ett vanligt bygglov, som en mindre avvikelse.
Och då har du kvar rätten att bygga ut mer som attefall senare. -
-
12 feb 2021 17:57 #5
Funderade först på att ansöka lov på 25m2 och hoppas på att det räknas som liten avvikelse men vågar nog inte chansa för det känns som ganska minimal chans.
Vi har ganska liten tomt så kommer inte bygga något mer förutom uterummet även om vi har kvar attefallet -
12 feb 2021 18:03 #6
nja den skulle jag nog dubbelkolla om du bara får bygga till 10 kvm så lär du knappast få bygga mer än just dom 10 kvm.
sen finns det ju områden där du inte får bygga attefallshus överhuvudtaget men det är ju iofs lite OT
Pudlar lite eftersom man tydligen får bygga attefallare utöver byggrätten. Men det finns många områden där man inte får bygga attefallare alls. -
12 feb 2021 18:07 #7
Om jag har förstått rätt så går inte attefall under byggrätten? Eller gör den det? -
12 feb 2021 18:10 #8
Vissa kommuner är tillmötesgående och tillåter utbyggnad + attefallstillbyggnad samtidigt , ring och kolla.
-
12 feb 2021 20:02 #9
Har pratat lite med kommunen men de kunde inte ge direkta svar eller lova något. De säger att besluten tas efter att man skickat in ansökan.. Känns lite som man få chansa typ.. -
Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg 14 feb 2021 09:5314 feb 2021 09:53 #10
Problemet om man skulle få tillstånd att bygga attefallsdelen samtidigt, att det bryter mot plan o bygglagen. Därmed kan någon överklaga. Och då är det per definition ett svartbygge. Kommunen blir skyldig att ta ut ”böter”, (byggsanktionsavgift).
Sedan kan kommunen ev. Direkt bevilja nytt startbesked, den bygglovspliktiga delen lär ju vara färdig vid det laget. Men det är inte helt säkert att kommunen kan göra så. I värsta fall så kan en granne genom överklaganden tvinga fram en rivning. Och sedan får man börja om frå början.Redigerat 14 feb 2021 13:13
Liknande trådar
-
Våtområde utanför vikbar duschvägg i glas
Badrum -
Räknas råspont och bärläkt som bärande konstruktion?
Tak & Vind -
Klassa om gamla uthus till friggebod och attefallshus?
Bygglov -
Vilken yta räknas för attefallshus och friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bygga attefallshus - hur räknas arean?!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus