Byggahus.se

Räknas ett attefallshus utanför byggrätten som man har på fastigheten?

1. R
    Medlem · 51 inlägg

Rookie89

Medlem
    Hej!
    Vi hade tänkt bygga ett uterum men har kommit fram till att vi bara har en byggrätt på ca 10kvm. Därför funderar vi på att köra på attefallshus på 15kvm som är bygglovsbefriad.
    Sen tänkte vi bygga som en pergola med tak i anslutning till attefallshuset efteråt. Så min fråga är, är detta möjligt med tanke på vår byggrätt på endast 10kvm? Attefallshuset räknas utanför byggrätten, eller?

Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Hittar ingenting om det när jag googlar..

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 099 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Menar du attefallstillbyggnad 15 m2 + 10 m2?

3. H
    Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Attefallsutbyggnad (som det verkar gälla här) får man göra utöver vad detaljplanen stipulerar.

Men om du bara vill bygga 5 kvm mer än byggrätten. Så har du skaplig chans att få igenom ett vanligt bygglov, som en mindre avvikelse.
    Och då har du kvar rätten att bygga ut mer som attefall senare.

4. R
    Medlem · 51 inlägg

Rookie89

Medlem
    Ja, precis.

5. R
    Medlem · 51 inlägg

Rookie89

Medlem
    Egentligen har tanken alltid varit ett uterum på ca 25m2. Men i och med byggrätten på endast 10m2 så har vi fått tänka om. Så då tänkte vi ett uterum(attefall) på 15m2 och resten få bli som en pergola i anslutning, om det kan gå på byggrätten.
    Funderade först på att ansöka lov på 25m2 och hoppas på att det räknas som liten avvikelse men vågar nog inte chansa för det känns som ganska minimal chans.
    Vi har ganska liten tomt så kommer inte bygga något mer förutom uterummet även om vi har kvar attefallet :)

6. I
    Medlem · Bromma · 814 inlägg

ikeo

Medlem
    nja den skulle jag nog dubbelkolla om du bara får bygga till 10 kvm så lär du knappast få bygga mer än just dom 10 kvm.
    sen finns det ju områden där du inte får bygga attefallshus överhuvudtaget men det är ju iofs lite OT

Pudlar lite eftersom man tydligen får bygga attefallare utöver byggrätten. Men det finns många områden där man inte får bygga attefallare alls.

7. R
    Medlem · 51 inlägg

Rookie89

Medlem
    Du menar att jag inte får bygga på 10m2 utöver attefallshuset?
    Om jag har förstått rätt så går inte attefall under byggrätten? Eller gör den det?

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 099 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Vissa kommuner är tillmötesgående och tillåter utbyggnad + attefallstillbyggnad samtidigt , ring och kolla.

9. R
    Medlem · 51 inlägg

Rookie89

Medlem
    tydligen var det ok att göra så förrut, men inte längre :/
    Har pratat lite med kommunen men de kunde inte ge direkta svar eller lova något. De säger att besluten tas efter att man skickat in ansökan.. Känns lite som man få chansa typ..

10. H
    Moderator · Stockholm · 47 701 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Problemet om man skulle få tillstånd att bygga attefallsdelen samtidigt, att det bryter mot plan o bygglagen. Därmed kan någon överklaga. Och då är det per definition ett svartbygge. Kommunen blir skyldig att ta ut ”böter”, (byggsanktionsavgift).

Sedan kan kommunen ev. Direkt bevilja nytt startbesked, den bygglovspliktiga delen lär ju vara färdig vid det laget. Men det är inte helt säkert att kommunen kan göra så. I värsta fall så kan en granne genom överklaganden tvinga fram en rivning. Och sedan får man börja om frå början.

Redigerat 14 feb 2021 13:13
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.