1 167 läst · 11 svar
1k läst
11 svar
Räkna vinterfåglar 29 januari - 1 februari 2016
Dags för årets "Vinterfåglar inpå knuten" som anordnas för 11;e året i rad. Förra året var över 20.000 hushåll med och räknade men fler behövs. Ägna en stund att räkna dina småfåglar vid fågelbordet och rapportera på www.birdlife.se. Jättetrevlig och avkopplande sysselsättning.
Jag har räknat tre stycken - min katt tog dem hem 
Man sitter en halvtimme och tittar ut på fågelbordet.De fåglar som passerar, räknar man. Typ 12 steglitsar, 8 blåmesar, 7 talgoxar mm. Så ja, det innebär att man kan räkna en fågel flera gånger men det gör inget. 
Redigerat:
Nu är det dags för årets fågelräkning för att se vilka vinterfåglar vi har runt våra matbord. Mellan den 27-30 januari. Ta en kopp kaffe och sitt en stund för att se vilka fåglar som kommer. Väldigt trevligt och väldigt rogivande. 
Vill du veta mer så titta på http://birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/vinterfaglar-inpa-knuten/
Vill du veta mer så titta på http://birdlife.se/sveriges-ornitologiska-forening/fagelskadning/vinterfaglar-inpa-knuten/
Redigerat:
Jag är inte så duktig på fågelnamn utan sitter med en helt vanlig fågelbok i handen, typ "Våra vanligaste fåglar i Sverige". Men det måste garanterat finnas någon "fågelapp" att ladda ner. Kanske om man går in på birdlife.se eller SOF´s hemsida (SOF = Sveriges Ornitologiska Förening).
Det har hänt att det kommit nån fågel jag inte känner igen, då har jag bar struntat i att rapportera den.
Det har hänt att det kommit nån fågel jag inte känner igen, då har jag bar struntat i att rapportera den.
Verkar finnas en app "Fågelguiden", men det är ju bara ett uppslagsverk i telefonen. Jag tänkte mig mer att kunna ta kort på fågelbordet och så listar den ut vilka pippis som sitter där. Men det kanske kommer till nästa år....
Jag saknar mina fåglar. Har de senaste åren matat ett 60 tal, ett 20-tal varianter, och glatt mig över dem. Mitt stora arbetsbord står vid fönsterväggen, fönster från golv till tak. Och visst har jag deltagit i fågelräkningen.
Men förra året upptäckte jag att den dagliga matningen i busken utanför fönstret även innebar frukost, lunch och middag till ett gäng råttor som praktiskt bosatt sig i den hundraåriga stenmuren.
Det tog tre månader med många besök från Nomore innan råttorna försvann. Ingen mer matning av fåglar här, tyvärr. Trist. Tråkigt. Deppigt.
Men förra året upptäckte jag att den dagliga matningen i busken utanför fönstret även innebar frukost, lunch och middag till ett gäng råttor som praktiskt bosatt sig i den hundraåriga stenmuren.
Det tog tre månader med många besök från Nomore innan råttorna försvann. Ingen mer matning av fåglar här, tyvärr. Trist. Tråkigt. Deppigt.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Nu har ju "fågelinfluensan" H5N8, slagit till i Sydsverige, så vi har slutat att mata vildfåglarna.
För att det inte skall komma hit viltfågel och smitta ner våra frigående hönor.
Förr om åren har det varit mycket solrosfrö, jordnötter och talgbollar till småfåglarna,
men nu är det slut tyvärr av ovannämnda skäl
http://www.atl.nu/lantbruk/alla-varphons-avlivade/
För att det inte skall komma hit viltfågel och smitta ner våra frigående hönor.
Förr om åren har det varit mycket solrosfrö, jordnötter och talgbollar till småfåglarna,
men nu är det slut tyvärr av ovannämnda skäl
http://www.atl.nu/lantbruk/alla-varphons-avlivade/
Redigerat:
Det är lugnt, för hos mig matas det nåt kolossalt.
Nyinflyttad i hus på landet och har byggt fem versioner av fågelmatare för att locka de små liven. Men en åker på Skånska slätten är i princip en död sönderbesprutad öken när det gäller artrikedom så efter en månad hade jag en handfull blåmesar, talgoxar och pilfinkar. Besvikelse. Men förra veckan tog fyra fågelmatare slut på tre dagar och jag tänkte: råkor, rådjur eller råttor? Men till helgen såg jag till min glädje att det helt enkelt hade lossnat på småfågelfronten. Inte fem blyga utan femtio glada små liv! En pippi var tionde sekund så tar några kilo mat slut ganska fort. Fantastiskt! Har hivat i kilovis med solrosfrö och nötter ikväll så jag är redo att räkna igenom flockvis med ystra liv i helgen. Och jag är 100% ointresserad av fåglar men fan vad fint det är med kvittret på gården en grå Januaridag!
Och appen för att räkna fåglar i helgen heter Vinterfåglar, för Android iaf. Har bilder o sång på fåglarna o möjlighet att rapportera räkningen i helgen. Vi ses i statistiken.
Och appen för att räkna fåglar i helgen heter Vinterfåglar, för Android iaf. Har bilder o sång på fåglarna o möjlighet att rapportera räkningen i helgen. Vi ses i statistiken.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Byta tömning/avloppsslang Ikea Lagan Electrolux 91152906605
Vitvaror -
Räkna ut matning av central
El -
Ny tjänst från Skatteverket för att beräkna avdrag för renoveringar och nybyggnation
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Kallkälla, räkna ut flöde självtryck vattenslang fallhöjd 25 meter
Vatten & Avlopp -
Dags att räkna vinterfåglar
Trädgård allmänt