Byggahus.se

Räkna ut tak yta?

1. S
    Medlem · 19 inlägg

Stensholm

Medlem
    Hur räknar man ut tak yta??
    Har inget färdigt tak, så jag kan ej mäta.
    Har bara måtten, på plattan och lutningen på taket.
    18m*12m, 18grader. Takfot 50cm.

2. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Om jag antar att taket kommer ligga längs med plattan, alltså att taknocken kommer vara 18 meter plus överhäng så kan man räkna såhär:

Sett från sidan kommer taket att bilda två rätvinkliga trianglar, där takets längd från takfot till nock är hypotenusan, och där ena kateten är känd, det vill säga 12/2+0,5=6,5 meter. Då är hypotenusan lika med 6,5/cos18, alltså 6,83 meter. Om vi förutsätter ett överhäng på 0,5 meter även på gavlarna så blir då takets yta 6,83x19x2=260 m2

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 19 inlägg

Stensholm

Medlem
    Låter ju jätte bra.
    Du kan inte bifogabild, liten skiss??
    Sitter här med papper o penna och försöker skissa.........

4. S
    Medlem · 19 inlägg

Stensholm

Medlem
    taknocken 18 meter, är det samma som 18 grader??

Perfekt uträkning.
    har skissat lite o det stämmer ju.

5. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Nej, 18 meter är ju längden på huset, råkar bara sammanfalla med gradtalet på takvinkeln.

Ledsen, men jag orkar inte skissa just nu. Ska du räkna ut fler tak, så du behöver metoden..?

Men tänk dig att du kollar på en takstol, och drar en linje från taktolens högsta spets rakt ner. Då har du två trianglar. Vi har sen bottenmåtten (6,5 meter) och vi har vinkeln vid takfot (18 grader), och ska räkna ut den längsta sidan (hypotenusan). Då är den längsta sidan lika med bottenlängden delat med cosinus för 18 grader (som blir 0,951). Då har vi takets längd från takfot till nock. Ta det gånger hela takets längd (19 meter) och sen gånger två för att inkludera andra sidan. Häpp.

• Laddar…
  6. S
    Medlem · 19 inlägg

Stensholm

Medlem
    Tackar. Här ska beställas plåttak........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.