Räkna ut hållfasthet/bärhet av en M2,5 gängbult?

671 läst  22 svar

1. E
    Medlem · Nivå 17
    Ska du belasta den med 100 kg lär du ha andra problem än bulten i handtaget. Hjulen ser inte överdrivet stabila ut.

2. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Du ska ju bara dra lasten, inte lyfta den. Och handtaget sitter fast på två sidor.

Lek med tanken att du faktiskt skulle lyfta den. Det blir 50 kg per sida. Om du skulle ha rätt borde du då kunna bryta av bulten med bara händerna...

3. V
    Medlem Nivå 8
    Det är mycket möjligt men när jag provlastat den märker jag iaf att bulten är dess absolut mest svaga punkt. Det finns inte en chans att den kommer hålla. Sen är min urprungstråd inte heller fler subjektiva bedömningar kring vagnen i sig. Vad jag var ute efter var att rent tekniskt styrka argumentet att den delen av vagnen är underdimensionerad genom att påvisa vad en 3mm skruv faktiskt klarar i vikt (betänk alltså att belastningen lär bli långt över 100kg i sidled med hävstångseffekten.

Vol

4. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Vagnen ser klen ut det håller jag med om med något som ser ut som hårdplasthjul mm.
    Lasta med 100Kg och kör lite över stock och sten. Skicka sedan in reklamation. Se bara till att dokumentera dessa 100Kg så det inte blir snack om att du överlastat den.

• Laddar…
  5. E
    Medlem · Nivå 17
    Tittar lite snabbt på Essve:s spec för bultar, där anges brottkrafter för M3-bultar som minst till 1660 N, cirkus 166 kg.
    Hur det är applicerbart på din vagn låter jag vara osagt.

• Laddar…
  6. R
    Medlem Nivå 4
    Skruven kommer skjuvas av. Och det sker på två ställen, höger och vänster.
    Det blir två skruvareor som ska skjuvas av.
    Frågan är vad som går sönder först, skruven eller infästningen?
    Om infästningen är vek, så kan man få en deformation och därmed påverkas lastfallet.
    Kan bli komplext att räkna på.
    Håller med om att testa rejält vid maxlast.

• Laddar…
  7. richardtenggren
    Verktygstokig · Nivå 14
    Alltså det där kan inte vara M3, då ska jag boka tid hos optikern! ;)
    Jag tror mer på M5, men en snabb överlag beräkning ger;

Antag att tillåten skjuvspänning är Ttill=0,6*Rm, vilket ger Ttill=0,6*800 MPa om vi antar 8.8-kvalité. As för M3 är ca 5 mm3.

F=m*a => m=F/a och F=Ttill*As =>
    m=Ttill*As/a= 480*5/9,82~240 kg

Men du har ju två upplägg... Så det borde hålla ;)

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 5
    Skruven håller nog, men hela vagnen ser lite ranglig ut, så det är antagligen något annat som ger sig på den där om du lastar med 100kg och kör omkring med.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: