Räkna på antal downlights till badrum? WATT/LUMEN?

898 läst  9 svar

1. swealp
    Medlem Nivå 12
    Hej!

Finns det någon hemsida där man kan räkna på hur många watt/lumen och antal downlights man behöver till ett badrum?

Badrummet är 2 x 2 meter

Tack för hjälp.
    mvh

2. R
    Medlem · Nivå 15
    4st 7W med 60gr spridning och dimmer. Inte för att du kommer att behöva effekten, utan för att få en snygg indelning. Glöm inte att de måste vara min IP23 klassade.

• Laddar…
  3. swealp
    Medlem Nivå 12
    Jag läste också att det var minst IP23 men att de flesta köper IP44.

Testade denna sida, synd bara att de inte fanns badrum att välja :)
    http://www.charlstonlights.com/led-light-requirement-calculator

Tack!

• Laddar…
  4. R
    Medlem · Nivå 15
    Den sidan funkade helt OK tycker jag! Välj Kitchen och vita väggar. Enda som var lite knepigt var att den visade att man skulle sätta den jämt fördelat och inte i hörnen, dvs 4st. I listan över antal listar den 2 eller 3st. :)

• Laddar…
  5. swealp
    Medlem Nivå 12
    Jag fick 7W där också, men tror att det är totalt 7W de menar inte 4x7W! Hmm

6. Bästa svaret

R
    Medlem · Nivå 15
    Det stämmer säkert, 7W räcker för 2x2m. Jag satte 11W mitt i taket på mina små toaletter och det är bra lyse när man skall städa. Dock så är det rundstrålande 7W så de ger mycket mer lyse än spottar.

24W är mycket mer än nödvändligt, men det är trevligt att kunna kräma på till "sjukhus-nivå" när man skall städa.

7. JLyck
    Renoveringsnovis Nivå 9
    1 spot/kvm är väl en bra rekomendation. Så 4st är nog lagom. Kör hellre på lite starkare och kör med dimmer.

8. E
    Medlem Nivå 1
    vart står det att det krävs minst ip 23 ? i tak ovan 2.25 räcker med ip 20 . så mest lite nyfiken vart ni fått informationen från ?

9. R
    Medlem · Nivå 15
    Tolkar man SEK badrum s9 om yttre påverkan så blir min rekommendation IP23 även om 21 funkar.

10. E
    Medlem Nivå 1
    Undrade mer vart det står att det MÅSTE vara ip 23 som du skriver ovan till TS?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: