35 945 läst · 23 svar
36k läst
23 svar
Räkna om limträbalk till stålbalk
Den är tillfälligt låst, se höger hörnB bossespecial skrev:Ligger balken bara löst på reglarna? Som det ser ut nu finns det inget som styr balken eller dess upplag i sidled. Nackdelen med IPE-balkar är att de är vippningsbenägna(säkert inte dimensionerande i ditt fall). Jag föreslår du ska staga överflänsen längs hela balken på båda sidor, exempelvis med vinkeljärn som du skruvar upp i takreglarna och trycker mot överflänsen.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma sak på andra sidan så den kommer ingenstans för tillfället.
Kommer låsas fast ordentligt när den kläs in, dock finns det inga takreglar att prata om. De är i spån...
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ok, den lilla klossen såg jag inte. Att använd inklädnaden som stagande är inte att rekommendera, lika lätt som det är att klä in balken lika lätt är det att klä av den. Är övervåningens golvbjälkar även gjort av spån?
Menar alltså att den kommer fästas ordentligt i samband med att den kläs in.B bossespecial skrev:
Japp övervåningens bjälklag är spån. Modulhus från Ådalshus.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Det behövs inte i detta fallet, generellt små laster i vanliga villor. Men absolut, livavstyvningar har man vid upplag på balkar med slanka liv
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Njae, skulle jag säga. Gipsintäckningen kräver någon form av stomme som även gipsen på undersidan kan skruvas i. Den bör nog inte vara inklämd i balken. Du får räkna med att det bygger ut på bredden, om du vill hålla höjdtillskottet så lågt som möjligt.
Liknande trådar
-
Hjälp att räkna om dimensioner från limträ till HEB-balk
Byggmaterial & Byggteknik -
Hus bakom kulle, hur räkna ut förlust?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Lyftbom av limträbalk - beräkna maxlast
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur räknar jag ut vad för limträbalk som behövs?
Byggmaterial & Byggteknik -
beräkna om limträbalk till I-balk
Byggmaterial & Byggteknik