Jag har ansökt om bygglov och fått det godkänt. Staden vill nu ha bättre ritningar. De säger att jag inte har givit dem kompletta ritningar. En konstruktör vill ha 20 000kr för ritningar. Jag vill försöka komplettera själv.

Det som anmärks på är att u-värde inte är angivet, jag har läst lite på hur man räknar men vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag menar att jag skulle kunna kopiera texten från den proffsiga ritningen nedan men frågan är om det är rätt.

Jag har läst lite hur jag ska räkna fram u-värde här: https://www.byggahus.se/forum/threads/formler-lambda-till-u-vaerde.69664/
Men jag vet inte hur jag ska skriva det baserat på min ritning.

All hjälp är välkommen!

Här är min ritning, inte jag som gjort den men den är ok utöver att det inte är angivet u-värde
Skiss av väggsektion med okompletta ritningsdetaljer och uteblivet u-värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är en modernare proffsig ritning
Teknisk ritning av en takkonstruktion med angivet U-värde och materialspecifikationer.

H håbbe1961 skrev:
Kanske detta gernått
[länk]
Person förvirrad med matematiska formler och beräkningar svävande runt huvudet.

Herregud vad man kan nörda ner sig i u-värden. Fattar inte mycket av vad de snackar om :oops:

Vad har du för uppbyggnad på konstruktionen?

Teknisk ritning och materiallista för isolering av tak med angivna mått och U-värde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag fann https://u-vardesberaknaren.se där man kunde få förslag på det mesta. Säkert glädjekalkyler men till slut kom jag fram till detta.

Väldigt intressant att man lägger vindskyddspapp ( detta fall "takfotsystem") under sponten, hade jag aldrig fattat, men så va det över 20 år sen jag la om tak. Ganska självklart kanske när man tänker på det.

Vi får väl se om detta godkänns av staden.

Jag vill tacka så hemskt mycket alla som hjälpte mig :)

Hoppas på byggstart till våren helt enkelt :)

0.13 stämmer ganska bra med den uppbyggnaden

Isovers program är också ganska tillförlitligt, du kan vara trygg

• Gilla
partyoverallt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.