Riksbanken har höjt styrräntan till 4 procent och fler höjningar hotar. Inflationen är fortfarande långt över målet och kronan mycket svag. Det finns gott om optimister, men det är tryggare att räkna med ännu högre boräntor nästa år. Och binda bolånen.

Du kan läsa artikeln här: Räkna med boräntor kring 6 procent

• Gilla
  • Wow
JBardun och 1 till
  • Laddar…
På 23 år har styrräntan inte lyckats ligga kvar högt särskilt länge. Jag skulle inte binda räntan nu.

• Gilla
Stensson11 och 7 till
  • Laddar…
Excel
Lite folk i gallerior och i affärer överlag. Ekar tomt vissa butiker på helger.

Tjänstesektorn står på tur efter bygg. Likviditeten sjunker och konsulter förlängs inte, personal sägs upp.

Minns 2008 och 2012, inom ett år har vi deflation…

Så sitt lugnt i båten och härda ut ett år.
Välj rörligt.

• Gilla
JBardun och 4 till
  • Laddar…
A
Orkade bara läsa rubriken innan jag insåg att författaren är handikappad.

Om de höjer räntan till 6% så kommer bostadsmarknaden kuka ur i Sverige och då drabbas vår kronkurs ännu värre.

Det kommer bli lättare om ett år. Många företag inom bygg har förhoppningsvis gått i konkurs, många blir arbetslösa och lönerna kommer inte öka så kraftigt inom den sektorn inom många år. De förtjänar betydligt lägre löner. Speciellt VVS och Elektriker.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag tror kanske att du inte förstår. Boränta på 6% står det, inte reporäntan. Googla vad reporänta betyder. Varför förtjänar rörläggare och elektriker lägre löner?

• Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
Excel
J Johan456 skrev:
Jag tror kanske att du inte förstår. Boränta på 6% står det, inte reporäntan. Googla vad reporänta betyder. Varför förtjänar rörläggare och elektriker lägre löner?
Lågoddsare: Därför att de tillsammans med Ahlsell blåst kunder med så kallade bruttoprislistor.

• Gilla
Landbogården och 6 till
  • Laddar…
A
J Johan456 skrev:
Jo, jag förstår. Men det kommer inte att ske. Ingen, förutom de som är totalt tappade, kommer att betala 6%.
Min poäng är att om det blir en fastighetskris i Sverige, så kommer det drabba vår kurs ännu värre.

J Johan456 skrev:
Reporänta används inte som styrmedel sedan decennier.

Referensränta är ”riksbankens ränta” som nu är 4%.

Boräntorna knappt 1% högre.

Så 6% boräntor motsvarar referensränta på 5% eller lite mer.

Osannolikt.

A
J Johan456 skrev:
Svaret på din andra fråga..
Elektriker och rörläggare är lågutbildade. Därför tycker jag att det är rättvist att de borde tjäna mindre.
Det är också två vidriga yrkeskategorier där man lurar konsumenterna hela jävla dagarna. Man fakturerar listpriser och sen får man 80% rabatt. Hoppas de blir av med sina jobb allihop. De är ansvariga för bostadspriserna i Sverige. Inte Riksbanken, deras mål har varit inflation på 2%. Hade Riksbanken höjt räntan hade vi haft deflation vilket är katastrofalt.

• Gilla
olleg07 och 3 till
  • Laddar…
Inte så många av de yrkesverksamma som styr över påslaget. Lite märkligt att dra alla över en kam.

• Gilla
TheGambler79 och 2 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Elektriker och rörläggare är lågutbildade. Därför tycker jag att det är rättvist att de borde tjäna mindre.
Det är också två vidriga yrkeskategorier där man lurar konsumenterna hela jävla dagarna. Man fakturerar listpriser och sen får man 80% rabatt. Hoppas de blir av med sina jobb allihop. De är ansvariga för bostadspriserna i Sverige. Inte Riksbanken, deras mål har varit inflation på 2%. Hade Riksbanken höjt räntan hade vi haft deflation vilket är katastrofalt.
Lågutbildade och vidriga men ack så talangfulla att tömma välutbildade och charmerande människors plånböcker.

• Gilla
  • Haha
Johan.Andersson.81 och 15 till
  • Laddar…
Nissens
A Anders99999999 skrev:
Så du tror att formell utbildning och lön är kopplat?
Finns många företagsledare och andra högavlönade som inte har högre utbildning, liksom det i vården finns mängder med högutbildade som har låga löner…

Det finns formell och informell kunskap/utbildning.
Har du hört talas om det?

• Gilla
Violina och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn
Nissens Nissens skrev:
Människor som studerar länge både tjänar mer och lever längre.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Finns många företagsledare och andra högavlönade som inte har högre utbildning, liksom det i vården finns mängder med högutbildade som har låga löner…

Det finns formell och informell kunskap/utbildning.
Har du hört talas om det?
Ja. Anekdoter motbevisar inte statistik. :)

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Riksbanken har höjt styrräntan till 4 procent och fler höjningar hotar. Inflationen är fortfarande långt över målet och kronan mycket svag. Det finns gott om optimister, men det är tryggare att räkna med ännu högre boräntor nästa år. Och binda bolånen.

Du kan läsa artikeln här: Räkna med boräntor kring 6 procent
Det som saknas i den här artikeln är logiskt tänkande, något som även Riksbanken saknar.
Alla pratar bara om boräntor, som att det vore den enda räntan i samhället. Sanningen är ju att en räntehöjning påverkar allt, både privat och företagande.
Och om ett företag får högre kostnader för leasingbilarna, chekkrediten och lånen, samtidigt som priserna på bränsle och insatsvaror stiger. Hur sannolikt är det då att man börjar sänka sina priser?

Det går helt enkelt inte, utan resultatet blir alla dessa konkurser. Och då är det ju lämpligt att tänka på att i en konkurs så är det inte bara företaget som drabbas, utan de anställda kastas ut på en arbetsmarknad som redan är oviss. Hur mår man då med huslån som skenar?

Riksbanken har en förmåga att hela tiden agera tvärt emot all logik. När vi hade brinnande högkonjunktur för några år sedan, och kapital hade kunna få kosta, både för att bromsa lite, men även för att det fanns vilja att betala. Vad gör Ingves då? Jo, stampar gasen i botten och betalar bankerna för att låna ut pengar!
Utlovar dessutom låga räntor i många år framåt.
Något som folk ju trodde på eftersom Riksbankens slogan är att stå för stabilitet.
Men nej, när landet drabbas av en, förhållandevis låg, importerad krigsinflation, då drabbas dom av panik och satsar allt på att med berått mod kasta hushållen framför tåget för att 'få dom att konsumera mindre'.
Och den genom tiderna mest osynliga finansministern vågar inte säga emot, utan rabblar mantrat om och om igen.

Runt 4 % inflation, som är den korrekta siffran, i krigstider är inget att hetsa upp sig över. Det är bara att googla krigsinflation och se vad det låg på under andra större krig.

Och ja, jag vet att räntan är låg jämfört med vad det har varit. Vi hade 18% på checkräkningen 1989. Men då kostade soppan 5 kronor och en villa under miljonen.

• Gilla
Öckeröhus och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.