Byggahus.se

Rädda mina Thujor?

1. H
    Medlem · 166 inlägg
    Hej,

Rådjuren har inte varit så snälla mot mina nyplanterade Thujor i vinter. Tror ni de går att rädda? Det är ca 25 plantor som ska bli till häck. Alla plantor ser ungefär ut som på bilderna. Tror ni de går att rädda? Vad ska jag göra för att ge dem första hjälpen?

Edit: Glömde skriva att det är Thuja Smaragd.

Om inte så ger jag nog upp thuja och planterar når bar-rotat, har ni tips på en bra snabbväxande och billig häck som kan bli ca 2,5 m hög. Gärna med goda och ätliga bär. Den ska fungera som insynsskydd från en väg och lite som vindskydd också.

Ps, nu blir det tillfälligt staket runt häcken för att hålla rådjuren borta till häcken tagit sig ordentligt!

Tack på förhand!

Mvh Håkan
    www.walltorp.net

2. B
    Medlem · 113 inlägg
    Har samma problem. Men var glad för att dina planter bara var 1-2 år gamla. Mina var 5-7 år, också Smaragd, och som jag gladdes mkt åt i höstas då de äntligen blivit tillräckligt höga och täta nog för att skydda mot insyn. Aldrig tidigare har rådjuren ätit på tujorna med denna vinter då de varit utsvultna har de i skydd av mörkret totalförstört ca 30 av mina tujor som var ca 2m höga. Bara pinnar kvar förutom viss grönska längst ned där snön täckte tillräckligt. Du kan ju gissa vad det innebär i pengar...:(.

Om jag var du med så små plantor skulle jag drastiskt byta ut dem till idegran Hilli. Den står garanterat i fred från rådjuren och är en bra ersättare till Smaragd.